پرسش و پاسخ

۱) تفاوت دو واحد بیت (bit) و بایت (Byte) در محاسبه سرعت اینترنت در چیست؟
هنگامی که کاربر درخواست خود را برای خرید اشتراک اینترنت پرسرعت به شرکت سرویس دهنده اینترنت ارائه می‌کند، شرکت خدمات‌دهنده به‌عنوان کاربر حقیقی یا حقوقی (کاربران خانگی یا شرکت‌ و سازمان) بر حسب میزان و متناسب با حجم استفاده، سرویس‌های متفاوتی را با سرعت‌های ۵۱٢، ۱۰۲۴، ۲۰۴۸ و … با واحد سنجش کیلو بیت در ثانیه به ایشان پیشنهاد می‌کند.
توجه به این نکته ضروری‌ست که واحد سرعت این سرویس‌ها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second)، است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و به‌صورت Kbps (کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده می‌شود.
در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلو بایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per Second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلوبایت در ثانیه) مشخص می‌شود و معمولا در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است.
با توجه به این‌ که هر ۱ بایت (۱ Byte) اطلاعات از ۸ بیت (۸ Bit) تشکیل شده است، هر یک از سرعت‌های ارائه شده توسط شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی به کاربران در زمان استفاده باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایل‌ها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.
گاهی کاربران به‌اشتباه این تغییر واحد را با ضریب اشتراک اشتباه می گیرند.
۲) سرعت دریافت و ارسال اطلاعات چیست؟
در اصطلاح تجاری به مقدار ارسال و دریافت Data در واحد زمان Bandwidth گفته می‌شود. واحد آن b/s (بیت در ثانیه) است.
۳) تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
ارتباط در شاتل بر اساس پروتکل PPPoE انجام می‌شود. این پروتکل به Username و Password نیاز دارد. کلمه عبور و رمز PPPoE را هم می‌توان روی مودم و روی سیستم عامل ذخیره کرد. توجه داشته باشید که تنظیمات PPPoE روی مودم و هر دستگاهی که قابلیت پشتیبانی PPPoE دارد انجام می‌شود.
چنانچه مودم در حالت PPPoE قرار گیرد، لازم است تنظیمات در قسمت WAN آن انجام شود.
اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیمات PPPoE روی سیستم دیگر مانند ویندوز میکروتیک و PS انجام شود که در این حالت، فقط سیستمی که تنظیمات PPPoE روی آن انجام شده است، اینترنت خواهد داشت.
۴) تنظیم PPPoE روی سیستم عامل ویندوز چگونه است؟
برای آشنایی با چگونگی این تنظیمات می‌توانید به فایل آموزشی نحوه ساختن Broadband Connection مراجعه فرمایید.
۵) علل قطعی‌های مکرر اینترنت +ADSL2 چیست؟
قطع شدن سرویس به‌صورت پی‌درپی از سه عامل اصلی ناشی می‌شود:
مشکل قطعی یا نویز روی خط تلفن یا اتصالات غیر استاندارد آن (مستند آموزشی)
در اولین گام از صحت و کیفیت بوق تلفن اطمینان حاصل کنید تا مشخص شود خط قطعی فیزیکی نداشته باشد. در‌صورت وجود نویز شنیداری یا قطعی حتی درصورتی که مودم خاموش است، مشکل را روی سیم‌کشی داخلی خود پیگیری کنید. (بررسی سیم‌ها، سوکت‌ها، تست از سر خط، پیگیری با شماره تلفن 117 و …)
اگر کیفیت مکالمه صوتی خط مناسب است و قطعی ندارد از ترتیب صحیح اتصالات اطمینان حاصل کنید.
در صورت عدم رفع مشکل با شماره پشتیبانی در تماس باشید.
مشکل در مودم قرار داده شده روی خط +ADSL2 ازجمله عوامل دیگری‌ست که می‌تواند باعث افت کیفیت سرویس روی خط شود. برای حل مشکلات احتمالی پیشنهاد می‌شود که حتما نرم‌افزار موجود روی مودم خود را به‌روز نگه دارید. برای به‌روزرسانی مودم‌های ZyXEL می‌توانید به سایت شاتل مراجعه کنید.
وجود ویروس روی کامپیوتر و یا شبکه کاربر نیز می‌تواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس می‌تواند عواملی مانند ارسال/ دریافت بی‌‌دلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راه‌های تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت، استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
توجه: برنامه‌های p2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده می‌کند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه شما باشد. به همین دلیل موجب می‌شود که کیفیت سرویس اینترنت کاهش یابد. بنابراین، سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامه‌ها (ایمیول، ای دانکی، کازا) سنجیده نمی‌شود.
۶) اختلالات تلفن روی +ADSL2 به چه دلیل است؟
از آن جا که در تکنولوژی +ADSL2، صدا و دیتا به‌صورت اشتراکی روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده می‌شوند، اگر شرایط لازم برای استفاده‌ی هم‌زمان برقرار نباشد، ممکن است روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. در اغلب موارد، چنین مشکلاتی به‌دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد می‌شود روی خطی که +ADSL2 روی آن راه‌اندازی شده است، فقط مودم +ADSL2 قرار گیرد، تمامی گوشی‌ها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. درصورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست می‌توان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین، استفاده از گوشی‌ها و یا دستگاه‌های متعدد روی خطی که +ADSL2 از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد می‌شود از خط +ADSL2 استفاده‌های جانبی زیاد صورت نگیرد.
۷) علت قطع شدن بوق خط تلفن رانژه چیست؟
ابتدا در سایت قبضینو یا با تماس با شماره 2000، بدهی خط را بررسی کنید. اگر مشکل بدهی وجود نداشت، مودم +ADSL2 و اسپلیتر را از مدار خارج کنید، خط تلفن را چک کنید و درصورتی که همچنان بوق آزاد شنیده نشد، ازطریق خط دیگری با شماره تلفن 20117 تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید.
اگر با خارج کردن اسپلیتر از مدار مشخص شد خط بوق دارد و سیم‌ها و سوکت‌ها سالم باشند، اسپلیتر شما معیوب شده است .
۸) هنگام connect شدن به اینترنت ازطریق کانکشن pppoe، خطای Error۶۹۱ گرفته می‌شود. این خطا به چه معناست؟
Username یا Password اشتباه وارد شده است. مشخصات درست اتصال را از روی کارت نصب که هنگام نصب حضوری سرویس به شما تحویل داده شده است، وارد کنید.
۹) هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error۶۷۸ گرفته می‌شود. این خطا به چه معناست؟
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارت‌اند از :

  • تنظیم هم‌زمان PPPoE روی مودم و ویندوز (هنگامی که PPPoE روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن PPPoE بخواهد روی ویندوز نیز تنظیم شود).
  • نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود.
  • تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
  • وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت Line مودم.

مودم را خاموش کنید و بعد از ۵ دقیقه روشن کنید. بعد از ثابت شدن چراغ‌‌های مودم مجددا امتحان کنید.
بروز قطعی در دیتای مرکز ارائه‌دهنده‌ی سرویس +ADSL2 نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت کاربر نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید .

۱۰) عبارت Status در ADSL به چه معناست؟
این مفهوم بیان‌گر امکان برقراری ارتباط XDSL روی خط تلفن است. در مودم‌ها معمولا چراغ‌هایی با اسامی مختلف (Status ،Link ،Sync ،Wan) در جلوی مودم وجود دارد که ازطریق آن می‌توان از وضیعت سرویس +ADSL2 آگاه شد.
این چراغ همیشه باید به‌صورت ثابت و روشن باشد. یکی از دلایل قطع بودن اینترنت ممکن است خاموش بودن یا چشمک زن بودن این چراغ مودم باشد.
برای بررسی این مورد می توانید مراحل زیر را انجام دهید: (مستند آموزشی)

  • بررسی بوق خط تلفن متصل شده به پشت مودم (وصل است یا خیر). درصورت قطعی بوق با شماره 20117 تماس بگیرید یا با شماره 2000، عدم بدهی خط را استعلام بگیرید.
  • بررسی وضعیت سیم‌کشی و اطمینان از این که دقیقا همان خط تلفن صحیح که شماره آن در قرارداد درج شده به مودم وصل شده باشد .
  • بررسی وجود دستگاه‌های برقی نویزساز در نزدیکی خط و مودم (گوشی موبایل، آمپلی فایر ، کابل برق، ماکروفر و … )
  • اطمینان از صحیح بودن اتصالات مودم، گوشی و خط تلفن +ADSL2 به اسپلیتر (به قسمت آموزش استفاده از اسپلیتر مراجعه کنید)
  • وجود دوشاخه ضدبرق روی پریز تلفن می‌تواند سبب بروز مشکل شود. اطمینان حاصل کنید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد و همه دوشاخه های تلفن معمولی هستند.
  • وجود صفر بند روی خط +ADSL2 نیز می‌تواند موجب بروز مشکل درStatus شود.
۱۱) علامت ضربدر قرمز رنگ روی Local Area Connection نشانه چیست؟
کابل Ethernet بین پورت Ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر به‌صورت فیزیکی قطع شده است، نصب صحیح کارت شبکه، اتصال صحیح کابل متصل به مودم و کارت شبکه، صحت سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید) کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد).
۱۲) ارتباط اینترنت برقرار است اما از طریق Outlook نمی‌توان Email ارسال/دریافت کرد. چرا؟
ابتدا از صفحه اصلی Webmail یک Email به خودتان ارسال کنید تا ارسال/دریافت چک شود. درصورتی که در این قسمت مشکلی وجود داشت با میزبان وب خود تماس بگیرید. اگر در وب میل خود مشکلی نداشتید و فقط outlook شما در شبکه کار نمی‌‌کند ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه شما باشد، بنابراین برای آزمایش، مودم خود را به یک تک کامپیوتر متصل کنید و Outlook خود را روی آن کامپیوتر آزمایش کنید. درصورتی که ارسال در Webmail بدون مشکل صورت گرفت و تنظیمات outlook هم صحیح بود، می‌توانید با مستند قرار داده شده در سایت شاتل یک بار دیگر تنظیمات را بررسی کنید. دقت داشته باشید که پورت ۲۵ برای ارسال ایمیل برای مسائل امنیتی بسته است و شما باید از پورت 587 به جای آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پورت باید روی هاست شما باز باشد.
۱۳) وضعیت چراغ‌های مودم نرمال است ولی نشانگر ارسال و دریافت روی رایانه یا گوشی کاملا خاموش است. چرا؟
برای بررسی از مستند آموزشی بررسی ارتباط با اینترنت استفاده کنید، در صورت عدم رفع مشکل با پشتیبانی شهر خود در تماس باشید.
۱۴) وجود نویز روی سرویس +ADSL2 چه تاثیری دارد؟
وجود نویز یکی از عواملی است که روی خط +ADSL2 اختلال ایجاد می‌کند و باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود. در سرویس +ADSL2 نویز به دو صورت وجود دارد :
۱)نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
۲)نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می‌شود.
برای برطرف شدن نویز به‌صورت شنیداری روی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد و آن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده Voice از (Data است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن می‌توان، نویز موجود روی خط را برطرف کرد.
درباره‌ی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستم‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارند که روی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می‌کنند و از کیفیت سرعت اینترنت می‌کاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارت‌اند از :
کلیه دستگاه‌های برقی (این دستگاه‌ها ممکن است بر روی +ADSL2 اخلال ایجاد کنند)
وجود تلفن بی‌سیم، کالر آی دی و فکس روی خط رانژه
سیم‌کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم‌های برق
نزدیکی موبایل به مودم
برای برطرف کردن مشکل نویز به این مستند مراجعه کنید.
۱۵) شرکت شاتل از چه مودم‌هایی برای ارائه‌ی خدمات +ADSL2 خود استفاده می‌کند؟
شاتل در حال حاضر برای سرویس‌های اینترنت پرسرعت مودم‌های مارک ZyXEL را ارائه می‌کند.
برای مشاهده لیست مدل­‌هایی که روی تجهیزات مخابراتی شاتل تست فنی و تایید شده‌اند به قسمت مودم‌ها در صفحه قیمت سرویس‌ها و تجهیزات اینترنت پرسرعت ثابت مراجعه کنید.
۱۶) نرم افزار هوشمند شاتل چیست ؟
مجموعه‌ای از ابزارهای مورد نیاز کاربران در نرم‌افزار هوشمند شاتل گردآوری شده‌اند که به کلیه کاربران توصیه می‌شود حتما آن را دانلود و روی سیستم خود نصب کنند. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌هایی مانند:

  • تست خودکار ارتباط و مشخص نمودن نقطه قطعی و برطرف کردن مشکل به‌صورت خودکار
  • دسترسی راحت به ابزارهای فنی درون‌ساز ویندوز
  • تغییر راحت تنظیمات مودم نظیر پسورد وایرلس
  • تست سرعت
  • گفت‌وگوی آنلاین با کارشناسان شاتل
۱۷) چرا توصیه می‌شود که از پورت TCP ۲۵ برای ارسال ایمیل توسط نرم‌افزار Outlook استفاده نشود؟
اغلب نرم‌افزارهای مخرب از این پورت برای ارسال اسپم استفاده می‌کنند. از طرفی متولیان معتبر اینترنت توصیه می‌کنند کاربران از پورت ۵۸۷ (submission) که امکان استفاده از ارتباط امن را فراهم می‌کند استفاده کنند.
طبق نظر کارشناسان امنیت شبکه SMTP که برای ارسال ایمیل استفاده می‌شود پروتکل آسیب‌پذیری است. استفاده نکردن از پورت ۲۵ اولین گام در ایمن‌‌سازی بیشتر آن است.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ اینترنتی از جمله شرکت‌های زیر پورت ۲۵ را مسدود کرده‌اند:

  • Verizon
  • AT&T
  • NetZero
  • Charter
  • People PC
  • Cox
  • EarthLink
  • Verio
  • Cablevision
  • All Japanese ISPs
  • France Telecom/Orange

برای دریافت توضیحات بیشتر می توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.

۱۸) نحوه اتصال مودم +ADSL2 به کامپیوتر چگونه است؟
با توجه به نوع مودم و رایانه یا سیستم کاربر اتصال می‌تواند از طریق Usb ،Ethernet یا وایرلس باشد.
مودم‌هایی که دارای پورت Ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/ سوییچ را نیز دارند.
مودم‌هایی که دارای قابلیت وایرلس نیز هستند علاوه بر امکان اتصال به سوییچ امکان اتصال به تقویت‌کننده امواج وایرلس یا Access point را نیز دارند.
در صورتی که اتصال مودم به کامپیوتر از طریق USB برقرار شود، حتما باید درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب کرد .
CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید درایور مربوط را ازطریق سایت اینترنتی شاتل نیز دریافت کنید.
برای مشاهده جزئیات می توانید به مستند آموزشی مربوطه مراجعه فرمایید.
۱۹) سرعتی که در قرارداد نوشته شده با سرعت واقعی سرویس متفاوت است. دلیل چیست؟
موارد مختلفی در تجربه کاربر از سرعت اینترنت موثر هستند. برای به حداقل رساندن این عوامل و در نهایت تشخیص صحیح دلیل اختلاف باید به چند نکته دقت کنید:

  • عدم استفاده از فیلتر شکن هنگام تست سرعت
  • قبل از شروع تست سرعت ارتباط سایر کامپیوترها و گوشی‌­ها را با مودم قطع کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن برای تست سرعت از ارتباط باسیم استفاده کنید. قسمتی از مشکلات سرعت به دلیل ماهیت فنی وایرلس هستند.
  • بهتر است تست سرعت DSL از سرورهای نزدیک و خلوت گرفته شود. قاعدتا هنگام گرفتن تست سرعت روی سرورهای دور یا شلوغ عوامل دیگری غیر از کیفیت لینک XDSL روی نتیجه موثر هستند که کنترل آنها خارج از اختیار شاتل است .
  • توصیه می­‌شود از سرورهایی نظیر net یا سرور شاتل به عنوان سرورهایی با دو استاندارد فوق استفاده شود.

برای بررسی موارد افت سرعت به سایت شاتل مراجعه فرمایید.

۲۰) چگونه مصرف خود را مدیریت کنم؟
اولین گام در مدیریت مصرف، آشنایی با مفهوم ترافیک مصرفی است.
ترافیک مصرفی شما عبارت است از مجموع ترافیک ارسالی و دریافتی در آن دوره.
دانلود فایل¬‌های مختلف، مشاهده سایت‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مشاهده فیلم آنلاین و … همگی از اینترنت اطلاعات دریافت می‌¬کنند.
علاوه‌بر مصارف عادی خودتان، رعایت نکات امنیتی نیز تاثیر زیادی در کنترل مصرف ترافیک شما دارند.
برای آشنایی بیشتر با نحوه مدیریت ترافیک اینجا را کلیک کنید.
۲۱) نام کاربری و کلمه عبور مای‌شاتل را فراموش کردم؟
با مراجعه به سایت my.shatel.ir با کلیک روی گزینه شناسه و رمز عبورم را فراموش کرده‌ام می‌توانید اطلاعات را بازیابی کنید. توجه داشته باشید که برای ورود به مای‌شاتل دو راه وجود دارد:
1. ورود با رمز ثابت
2. ورود با رمز یک‌بارمصرف
برای ورود به مای‌شاتل با رمز ثابت باید در قسمت نام کاربری از کد اشتراک استفاده کنید و سپس رمز ثابت را وارد کنید. در روش دوم یعنی ورود با رمز یک‌بارمصرف نیز باید از شماره موبایل به‌عنوان نام کاربری استفاده کنید و سپس با کلیک روی گزینه دریافت رمز، کدی که برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.
۲۲) چگونه ترافیک مصرفی و باقیمانده ترافیک خود را در سایت مشاهده کنیم؟
با مراجعه به سایت my.shatel.ir، در قسمت بسته‌های ترافیک فعال امکان مشاهده ترافیک وجود دارد.
۲۳) شرایط استفاده از نماوا و خرید اشتراک چگونه است؟
کاربران شاتل می‌توانند با خرید اشتراک نماوا از سایت نماوا یا my.shatel.ir به‌صورت رایگان (بدون مصرف ترافیک) محتوای سایت را تماشا کنند.
ترافیک مصرفی سینمای خانگی شاتل (نماوا) فقط برای آن دسته از کاربران به‌صورت رایگان محاسبه خواهد شد که اشتراک نماوا را خریده باشند و برای مشاهده محتوای مورد نظر، در پنل کاربری خود در نماوا لاگین کنند. درخصوص کاربرانی که سرویس شاتل‌موبایل دارند، درصورت خرید اشتراک از نماوا می‌توانند به‌صورت نیم‌بها و درصورت نداشتن اشتراک به‌صورت تمام‌بها محتوای نماوا را مشاهده کنند.
کاربر نباید از نرم‌افزارهای تغییر IP (مانند VPN و …) استفاده کنند.
۲۴) سرویس ptp چیست؟
سرویس اینترنت بی‌سیم اشتراکی با نصب رادیو در پشت بام محل سرویس کاربر، ازطریق امواج رادیویی و به کمک پاپ سایت‌های مستقر در شهر، اینترنت را منتقل می‌کند.
۲۵) ACS چیست و چرا باید فعال شود؟
با فعال کردن این قابلیت در مودم، شما امکان بررسی تنظیمات و تغییرات مودم به‌صورت خودکار را خواهید داشت. برای مشاهده شیوه فعال‌سازی این قابلیت در مودم،روی ACS کلیک کنید.
۲۶) چگونه مشکل افت سرعت خود را برطرف کنیم؟
عوامل مختلفی موجب کندی سرعت می‌شوند. شما می‌توانید ازطریق لینک راهنمای بررسی و رفع مشکل افت سرعت و مشکل با نویز و سیگنال موارد لازم را بررسی کرده در صورت عدم رفع مشکل با پشتیبانی فنی شاتل در ارتباط باشید.
۲۷) پسورد وایرلس مودم خود را فراموش کرده ام؟
گزینه Wireless LAN را از منوی Network انتخاب کنید. پس از باز شدن قسمت Wireless LAN به سربرگ AP وارد شوید. نام شبکه وایرلس در قسمت Network Name درج شده است. شما می‌توانید به‌جای ‌این نام از نام‌های دلخواه برای شبکه وایرلس خود استفاده کنید. برای تغییر پسورد وایرلس باید در قسمت Pre-Shared Key پسورد جدید وایرلس خود را وارد کنید. پسورد قبلی شما در قسمت Pre-Shared Key نوشته شده است) پسورد مورد نظر باید حداقل ۸ کاراکتر و ترکیبی از حروف و اعداد باشد.) سپس روی گزینه Apply کلیک کنید.
۲۸) چگونه سیگنال وای فای منزل یا محیط کار را تقویت کنیم؟
  • مودم را در فضای بسته مانند کمد بسته قرار ندهید.
  • محل مناسب قرارگیری مودم را پیدا کنید (آنتن‌های مودم را در حالت عمودی قرار دهید و تا جای ممکن ارتفاع محل قرارگیری مودم را بالا ببرید. مودم تا جای ممکن در بخش مرکزی منزل یا محل کار قرار داشته باشد تا در کل فضای ساختمان بهترین پوشش ممکن را فراهم کند.)
  • کانال رادیویی مناسب را پیدا کنید (اگر همسایه‌های شـما هم از مودم وای‌فای استفاده کنند، این احتمال وجود دارد کـه تداخل سیگنال‌ها موجب تضعیف آن‌ها شود؛ بنابراین، مودم را در مکانی قرار دهید که از سطح زمین فاصله داشته باشدروترهای بی‌سیم نیز می‌توانند در چند کانال مختلف کار کنند؛ بااین‌وجود، بهتر اسـت روتر خود را روی کانالی قرار دهید کـه کم‌ترین تداخل ممکن را داشته باشد.)
  • تداخل ناشی از سایر لوازم الکترونیکی رابه حداقل برسانید.
  • به‌روزرسانی فرم نیز فراموش نشود. برای به‌روزرسانی در سایت شاتل، قسمت به‌روزرسانی تجهیزات را انتخاب کنید و بر اساس مدل مودم خود، به‌روزرسانی را انجام دهید.
۲۹) وجود نویز شنیداری بر روی تلفن به چه علت می‌باشد؟
ممکن است مشکل از اسپیلیتر باشد اتصال اسپلیتر چک شود و در صورت ممکن تعویض گردد.دقت کنید که دوشاخه ضدبرق به تلفن وصل نباشد.
۳۰) اينترنت وصل است ولی پی‌در‌پی قطع می‌شود. مشکل چیست؟
اابتدا باید نوع قطعی مشخص شود. برای تشخیص نوع قطعی، لطفا راهنمای بررسی مشکلات قطعی را بخوانید.
۳۱) IP Static چیست؟
چنانچه برای اتصال به اینترنت نیاز به IP ثابتی داشته باشید که بعد از هر بار اتصال تغییر نکند باید از آی پی استاتیک استفاده کنید. معمولا کاربرانی که قصد راه‌اندازی دوربین یا ریموت زدن را دارند از آی پی استاتیک استفاده می‌کنند.
۳۲) می‌خواهم اثاث‌کشی کنم و به یک خانه جدید بروم. چگونه می‌توانم سرویسم را منتقل کنم؟
باید درخواست تغییر خط در مای‌شاتل ثبت شود یا درخواست کتبی همراه با امضای مالک قرارداد به شماره ۹۱۰۰۰۰۰۲ فکس شود.