موارد فنی
- ۱) تفاوت دو واحد بیت (bit) و بایت (Byte) در محاسبه سرعت اینترنت در چیست؟
- هنگامی که یک کاربر درخواست خود را برای خرید اشتراک اینترنت پرسرعت ارائه میکند، شرکت خدمات دهنده سرویسهای متفاوتی را با سرعتهای ۱٢۸، ٢۵٦، ۵۱٢ و … با واحد سنجش کیلو بیت در ثانیه به ایشان پیشنهاد میکند.
توجه به این نکته ضروری است که واحد سرعت این سرویسها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second) است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و بهصورت Kbps (کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده میشود .
در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلو بایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per Second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشخص میشود و معمولاً در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است.
با توجه به این که هر ۱ بایت (۱ Byte) اطلاعات از ۸ بیت (۸ Bit) تشکیل شده است، هر یک از سرعتهای ارائه شده توسط شرکتهای خدمات دهنده اینترنتی به کاربران باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایلها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.
گاهی کاربران به اشتباه این تغییر واحد را با ضریب اشتراک اشتباه می گیرند. - ۲) سرعت دریافت و ارسال اطلاعات چیست؟
- در اصــطـلاح تجاری به مقدار ارسال و دریافت Data در واحد زمان Bandwidth گفته میشود. واحد آن b/s (بیت در ثانیه) است.
- ۳) تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
- ارتباط در شاتل بر اساس پروتکل PPPoE انجام میشود.این پروتکل به Username و Password نیاز دارد. کلمه عبور و رمز PPPoE را میتوان هم روی مودم و هم روی سیستم عامل ذخیره کرد.
چنانچه مودم در حالت PPPoE قرار گیرد، لازم است تنظیمات در قسمت WAN آن انجام شود.
اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیمات PPPoE روی ویندوز انجام شود. در این حالت فقط یک سیستم اینترنت خواهد داشت. - ۴) تنظیم PPPoE روی سیستم عامل ویندوز چگونه است؟
- برای آشنایی با چگونگی این تنظیمات می توانید به فایل آموزشی نحوه ساختن Broad band Connection مراجعه کنید.
- ۵) علل قطعیهای مکرر اینترنت +ADSL2 چیست؟
- قطع شدن سرویس بهصورت پیدرپی از سه عامل اصلی ناشی میشود :
مشکل قطعی یا نویز روی خط تلفن و یا اتصالات غیر استاندارد آن
در اولین گام، از صحت و کیفیت بوق تلفن اطمینان حاصل کنید تا مشخص شود خط قطعی فیزیکی نداشته باشد. درصورت وجود نویز شنیداری یا قطعی حتی درصورتی که مودم خاموش است، مشکل را روی سیمکشی داخلی خود پیگیری کنید. (بررسی سیمها ،سوکتها، تست از سر خط ، پیگیری با شماره تلفن ۱۱۷ و …)
اگر کیفیت مکالمه صوتی خط مناسب است و قطعی ندارد از ترتیب صحیح اتصالات اطمینان حاصل کنید.
درصورت عدم رفع مشکل، با شماره پشتیبانی در تماس باشید.
مشکل در مودم قرار داده شده روی خط +ADSL2 ازجمله عوامل دیگری است که میتواند باعث افت کیفیت سرویس روی خط شود. برای حل مشکلات احتمالی پیشنهاد میشود که حتما نرمافزار موجود روی مودم خود را بهروز نگه دارید. برای بهروزرسانی مودمهای ZyXEL میتوانید به سایت شاتل مراجعه کنید.
وجود ویروس روی کامپیوتر و یا شبکه مشترک میتواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس میتواند باعث ایجاد عواملی ازجمله ارسال / دریافت بیدلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راههای تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
توجه: برنامههای p2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده میکند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه اعضای شبکه باشد که موجب کاهش کیفیت سرویس اینترنت خواهد شد. بنابراین، سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامهها (ایمیول – ای دانکی – کازا) سنجیده نمیشود . - ۶) اختلالات تلفن بر روی +ADSL2 به چه دلیل است؟
- از آن جا که در تکنولوژی +ADSL2، صدا و دیتا بهصورت اشتراکی روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده میشوند، اگر شرایط لازم برای استفاده همزمان برقرار نباشد، میتوانند روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. در اغلب موارد چنین مشکلاتی، بهدلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی یا مودم است و حتی ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد میکنیم روی خطی که +ADSL2 روی آن راهاندازی شده است، فقط مودم +ADSL2 قرار گیرد، تمامی گوشیها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. درصورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست میتوان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. علاوهبر این، استفاده از گوشی یا دستگاههای متعدد روی خطی که +ADSL2 از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد میکنیم که از خط +ADSL2 ، استفادههای جانبی بیش از اندازه نکنید.
- ۷) علت قطع شدن بوق خط تلفن رانژه چیست؟
- مودم +ADSL2 و اسپلیتر را از مدار خارج کنید و خط تلفن را چک کنید. درصورتی که بوق آزاد شنیده نشد، ازطریق خط دیگری با شماره تلفن ۲۰۱۱۷ تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید.
اگر با خارج کردن اسپلیتر از مدار مشخص شد که خط بوق دارد و سیمها و سوکتها سالم هستند، اسپلیتر شما خراب شده است . - ۸) هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error691 گرفته میشود. این خطا به چه معناست؟
- Username یا Password اشتباه وارد شده است. مشخصات درست اتصال را از روی کارت نصب که هنگام نصب حضوری سرویس به شما تحویل داده شده است استفاده کنید.
- ۹) هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته میشود. این خطا به چه معناست؟
- برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
- تنظیم همزمان PPPoE روی مودم و ویندوز. (هنگامی که PPPoE روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن PPPoE بخواهد روی ویندوز نیز تنظیم شود)
- نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم ازطریق USB به کامپیوتر وصل شود.
- تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
- وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت Line مودم.
مودم را خاموش کنید و بعد از ۵ دقیقه روشن کنید. بعد از ثابت شدن چراغهای مودم مجددا امتحان کنید.
بروز قطعی در دیتای مرکز ارائه دهندهی سرویس +ADSL2 نیز میتواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت، کاربر نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید. - ۱۰) عبارت Status در +ADSL2 به چه معناست؟
- این مفهوم بیانگر امکان برقراری ارتباط XDSL روی خط تلفن است. در مودمها معمولا چراغهایی با اسامی مختلف (Status, Link, Sync, Wan) در جلوی مودم وجود دارد که ازطریق آن میتوان از وضیعت سرویس ADSL۲+ آگاه شد.
این چراغ همیشه باید بهصورت ثابت و روشن باشد. یکی از دلایل قطع بودن اینترنت ممکن است خاموش بودن یا چشمک زن بودن این چراغ مودم باشد.برای بررسی این مورد می توانید مراحل زیر را انجام دهید: (مستند آموزشی)- بررسی بوق خط تلفن متصل شده به پشت مودم (وصل است یا خیر). در صورت قطعی بوق، با ۱۱۷ تماس بگیرید.
- بررسی وضعیت سیمکشی و اطمینان از این که دقیقا همان خط تلفن صحیح که شماره آن در قرارداد درج شده به مودم وصل شده باشد.
- بررسی وجود دستگاههای برقی نویزساز در نزدیکی خط و مودم (گوشی موبایل، آمپلی فایر ، کابل برق، ماکروفر و … )
- اطمینان از صحیح بودن اتصالات مودم، گوشی و خط تلفن +ADSL2 به اسپلیتر (به قسمت آموزش استفاده از اسپلیتر مراجعه کنید)
- وجود دوشاخه ضدبرق روی پریز تلفن میتواند سبب بروز مشکل شود. اطمینان حاصل کنید که دوشاخه ضدبرق در مدار تلفن وجود ندارد و همه دوشاخههای تلفن معمولی هستند.
- وجود صفربند روی خط +ADSL2 نیز میتواند موجب بروز مشکل در Status شود.
- ۱۱) علامت ضربدر قرمز رنگ روی Local Area Connection نشانه چیست؟
- کابل Ethernet بین پورت Ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر بهصورت فیزیکی قطع شده است، نصب صحیح کارت شبکه، اتصال صحیح کابل متصل به مودم و کارت شبکه، صحت سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید. (کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد.)
- ۱۲) ارتباط اینترنت برقرار است اما ازطریق Outlook نمیتوان Email ارسال / دریافت کرد. چرا؟
- ابتدا از صفحه اصلی Webmail یک Email به خودتان ارسال کنید تا ارسال / دریافت چک شود. درصورتی که در این قسمت مشکلی وجود داشت با میزبان وب خود تماس بگیرید. اگر در وب میل خود مشکلی نداشتید و فقط outlook شما در شبکه کار نمیکند، ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه شما باشد، بنابراین برای آزمایش، مودم خود را به یک تک کامپیوتر متصل کنید و Outlook خود را روی آن کامپیوتر آزمایش کنید. درصورتی که ارسال در Webmail بدون مشکل صورت گرفت و تنظیمات outlook هم صحیح بود، می توانید با مستند قرار داده شده در سایت شاتل یک بار دیگر تنظیمات را بررسی کنید. دقت داشته باشید که پورت ۲۵ برای ارسال ایمیل برای مسائل امنیتی بسته است و شما باید از پورت ۵۸۷ بهجای آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پورت باید روی هاست شما باز باشد.
- ۱۳) وضعیت چراغهای مودم نرمال است ولی نشانگر ارسال و دریافت روی رایانه یا گوشی کاملا خاموش است. چرا؟
- برای بررسی از مستند آموزشی بررسی ارتباط با اینترنت استفاده کنید و درصورت عدم رفع مشکل با پشتیبانی شهر خود در تماس باشید.
- ۱۴) تاثیرات نویز روی سرویس +ADSL2 چگونه است؟
- وجود نویز یکی از عواملی است که روی خط +ADSL2 اختلال ایجاد میکند و باعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس +ADSL2 ، نویز به دو صورت وجود دارد :
o نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
o نویز برروی خط +ADSL2 که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
برای برطرف شدن نویز بهصورت شنیداری روی خط تلفن، راهکاری ساده وجود دارد وآن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده Voice از Data) است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن میتوان نویز موجود روی خط را برطرف کرد .
دربارهی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستمها و دستگاههایی وجود دارند که روی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد میکنند و از کیفیت سرعت اینترنت میکاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارتاند از:کلیه دستگاههای برقی (این دستگاهها ممکن است بر روی ADSL اخلال ایجاد کنند)
وجود تلفن بیسیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
سیمکشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیمهای برق
نزدیکی موبایل به مودم
برای برطرف کردن مشکل نویز به این مستند مراجعه کنید. - ۱۵) شرکت شاتل از چه مودمهایی برای ارائهی خدمات +ADSL2 خود استفاده میکند؟
- شرکت شاتل در حال حاضر برای سرویسهای اینترنت پرسرعت، مودمهای مارک ZyXEL را ارائه میکند.
برای مشاهده لیست مدلهایی که روی تجهیزات مخابراتی شاتل تست فنی و تایید دادهاند، به صفحه قیمت سرویسها و تجهیزات اینترنت پرسرعت ثابت (+ADSL2) مراجعه کنید. - ۱۶) نرم افزار هوشمند شاتل چیست ؟
- مجموعهای از ابزارهای مورد نیاز کاربران در نرم افزار هوشمند شاتل گردآوری شدهاند که به همه کاربران توصیه میشود حتما آن را دانلود و روی سیستم خود نصب کنند. این نرمافزار دارای قابلیتهایی مانند:
- تست خودکار ارتباط و مشخص نمودن نقطه قطعی و برطرف کردن مشکل بهصورت خودکار
- دسترسی راحت به ابزارهای فنی درونساز ویندوز
- تغییر راحت تنظیمات مودم نظیر پسورد وایرلس
- تست سرعت
- ۱۷) چرا نباید از پورت TCP۲۵ برای ارسال ایمیل توسط نرم افزار Outlook استفاده کرد؟
- اغلب نرمافزارهای مخرب از این پورت برای ارسال اسپم استفاده میکنند. از طرف دیگر، متولیان معتبر اینترنت توصیه میکنند کاربران از پورت ۵۸۷ (submission) که امکان استفاده از ارتباط امن را فراهم میکند استفاده کنند.
طبق نظر کارشناسان امنیت، شبکه SMTP که برای ارسال ایمیل استفاده میشود پروتکل آسیبپذیری است. استفاده نکردن از پورت ۲۵ اولین گام در ایمنسازی بیشتر آن است.
شرکتهای بزرگ زیادی از جلمه شرکتهای زیر، پورت ۲۵ را مسدود کردهاند:- Verizon
- AT&T
- NetZero
- Charter
- People PC
- Cox
- EarthLink
- Verio
- Cablevision
- All Japanese ISPs
- France Telecom/Orange
برای دریافت توضیحات بیشتر میتوانید به این صفحه مراجعه فرمایید.
- ۱۸) نحوه اتصال مودم +ADSL2 به کامپیوتر چگونه است؟
- با توجه به نوع مودم و رایانه یا سیستم کاربر، اتصال میتواند از طریق USB ،Ethernet یا وایرلس باشد.
مودمهایی که دارای پورت Ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/سوییچ را نیز دارند.
مودمهایی که دارای قابلیت وایرلس نیز هستند علاوه بر امکان اتصال به سوییچ، امکان اتصال به تقویت کننده امواج وایرلس یا Access point را نیز دارند.
اگر اتصال مودم به کامپیوتر ازطریق USB برقرار شود، حتما باید درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب کرد.
CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده میشود. همچنین شما میتوانید درایور را ازطریق سایت اینترنتی شاتل نیز دریافت کنید.
برای مشاهده جزئیات میتوانید به مستند آموزشی مربوطه مراجعه کنید. - ۱۹) سرعتی که در قرارداد نوشته شده با سرعت واقعی سرویس متفاوت است. دلیل چیست ؟
- موارد مختلفی در تجربه کاربر از سرعت اینترنت موثر هستند. برای محدود کردن این عوامل و در نهایت تشخیص صحیح دلیل اختلاف باید چند گام برداشته شود:
- عدم استفاده از فیلتر شکن هنگام تست سرعت
- قبل از شروع تست سرعت ارتباط سایر کامپیوترها و گوشیها را با مودم قطع کنید.
- سعی کنید تا حد ممکن برای تست سرعت از ارتباط باسیم استفاده کنید. قسمتی از مشکلات سرعت به دلیل ماهیت فنی وایرلس هستند.
- بهتر است تست سرعت XDSL از سرورهای نزدیک و خلوت گرفته شود. قاعدتا هنگام گرفتن تست سرعت روی سرورهای دور یا شلوغ، عوامل دیگری غیر از کیفیت لینک XDSL روی نتیجه موثر هستند که کنترل آنها خارج از اختیار شاتل است.
- توصیه میشود از سرورهایی نظیر net یا سرور شاتل یا … به عنوان سرورهایی با دو استاندارد فوق استفاده شود.
برای بررسی موارد افت سرعت به سایت شاتل مراجعه فرمایید.
- ۲۰) چگونه مصرف خود را مدیریت کنم؟
- اولین گام در مدیریت مصرف، آشنایی با مفهوم ترافیک است.
ترافیک مصرفی شما عبارت است از مجموع ترافیک ارسالی و دریافتی در آن دوره
دانلود فایلهای مختلف، مشاهده سایتها، مشاهده فیلم آنلاین و گوش کردن به پادکست ،نرم افزارهای ارتباطی و …، همگی از اینترنت اطلاعات دریافت میکنند.
علاوهبر مصارف عادی خودتان، رعایت نکات امنیتی نیز تاثیر زیادی در کنترل مصرف ترافیک شما دارند.برای آشنایی بیشتر با نحوه مدیریت ترافیک اینجا را کلیک کنید.