نویز و سیگنال

یکی از عواملی که باعث ایجاد اختلال برای سرعت سرویس و قطع و وصلی روی سرویس خواهد شد، نویز و سیگنال نامناسب خط است. برای مشاهده مقادیر نویز و سیگنال سرویس ADSL خود می‌توانید وارد صفحه کنسول مودم خود شده و این مورد را بررسی فرمایید.

برای ورود به کنسول مودم  یک صفحه مرورگر (Internet Explorer یا Mozilla Firefox یا … ) باز کرده و در قسمت Address Bar آن، IP مودم خود را وارد کنید.

IP مودم ZyXEL به حالت پیش فرض 192.168.1.1 است. با باز شدن صفحه ZyXEL، در قسمت پسورد admin ،۱۲۳۴ یا ۱۲۳۴۵ را وارد کنید. بعد از بررسی شرایط نویز و سیگنال در کنسول مودم به صورت زیر عمل کنید:

در صورتی‌که نویز و سیگنال نامناسب باشد تا برطرف شدن مشکل موارد زیر را به ترتیب بررسی بفرمایید:

نویز و سیگنال مناسب استاندارد خاصی ندارد، اما به صورت نرمال سیگنال مناسب در حدود عدد ۳۰ و نویز مناسب در حدود عدد ۲۰ است.

  • به این مورد دقت داشته باشید که این مقدار به صورت میانگین بوده و بالا بودن مقدار سیگنال (SNR) و پایین بودن مقدار نویز (Attenuation) به بهبود وضعیت خط کمک خواهد کرد.

در صورتی‌که نویز نشان داده شده بسیار بالا تر از عدد مذکور و یا سیگنال پایین تر از این عدد باشد به ترتیب مراحل زیر را تا تغییر و مناسب شدن نویز و سیگنال انجام دهید:

  • بوق خط رانژه (خطی که مودم به آن متصل است) را بررسی کنید و از صحت بوق خط به صورت دو طرفه (داشتن تماس ورودی و خروجی ) و عدم داشتن بدهی خط اطمینان حاصل فرمایید.
  • وجود اسپلیتر برای هر دستگاهی که به خط رانژه متصل می‌شوند لازم و ضروری است .لطفا اتصالات اسپلیتر را بررسی کنید و در صورت اشتباه، اتصالات را تصحیح کرده و شرایط نویز را بررسی کنید.
  • عامل نویز را شناسایی کنید (تمامی دستگاه‌ها از جمله اسپلیتر، تلفن، دوشاخه ضدبرق، کارت خوان، فکس، Caller ID و دیگر دستگاهها را به ترتیب از روی خط تلفن ADSL برداشته و مودم را به صورت مستقیم، بدون اسپلیتر و وسایل جانبی به خط تلفن متصل کرده و نویز و سیگنال خط را بررسی بفرمایید).
  • سیم و پریز تلفنی که مودم به آن متصل است را چک و تعویض کنید.
  • در صورت دولاینه بودن پریز تلفن، پریز مربوطه را تعویض و مودم را به پریز دیگری متصل کنید.
  • از اتصالات صحیح آداپتور مودم و سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید.

در صورتی‌که با بررسی تمامی موارد داخلی مشکل نویز و سیگنال شما برطرف نگردید در این مرحله:

مودم را به همراه آداپتور و کابل تلفن به Box مخابراتی (سرخط) که نزدیک درب ورودی ساختمان قرار دارد ببرید. مودم را به پریز برق متصل و روشن کنید، سپس خط ADSL (خط رانژه) را شناسایی کنید، روکش یک سر کابل تلفن را جدا نموده و به ترمینال سرخط و قسمت سوکت دار را به قسمت DSL مودم متصل کنید.

برای اطلاع از نویز و سیگنال در سر خط می‌توانید با واحد پشتیانی فنی شهر خود در تماس باشید تا نویز و سیگنال خط شما بررسی شود.

در صورتی‌که نویز و سیگنال در سرخط نیز نامناسب است این مورد می‌تواند از مودم، مشکل در تجهیزات شاتل در مخابرات، مشکل در تجهیزات مخابرات و یا بستر نامناسب خط شما باشد. درصورت امکان با مودم دیگری بررسی کنید یا فریمور مودم فعلی خود را آپگرید و سپس ریست کانفیگ کرده و مجدد میزان نویز و سیگنال را بررسی کنید و در صورت برقرار بودن مشکل با واحد پشتیبانی فنی شهر خود در تماس باشید.

مناسب بودن نویز و سیگنال در سرخط به این معناست که مشکلی بر روی خط شما وجود ندارد و باید سیم کشی داخلی ساختمان بررسی شود.

** لازم به توضیح است که با هر تغییر می‌بایست برای مدتی خط را مانیتور فرمایید تا از رفع و یا عدم رفع مشکل اطمینان حاصل کنید. با مراجعه به سایت my.shatel.ir و ورود به حساب کاربری خودتان طبق مسیر زیر میتوانید لاگ کانکشن اینترنت خود را بعد از هر تغییر روی خط مشاهده فرمایید و در صورت داشتن کانشکشن مناسب عامل مشکل را  طبق تغییرات انجام شده شناسایی فرمایید.

مشکل با نویز و سیگنال