محتوای آموزشی اینترنت
بررسی پارامترهای کیفی سرویس ADSL |
مقادیر سرعتبا توجه به سرویس دریافتی توسط مشترکین و میزان سرعت درج شده در قرار داد آن ها، هر مشترک می بایست با سرعت مشخصی کانکت شده و با در نظر گرفتن Share بودن سرویس، بتواند از سرویس ADSL استفاده نماید. مقادیر سرعت به دو قسمت Downstream و Upstream تقسیم شده است.
با توجه به انواع سرویسهای مختلف سرعت دانلود و آپلود شما در بهترین حالت در سایت شاتل به مسیر زیر درج شده است: برای مشاهده این مقادیر ابتدا وارد سایت شاتل شوید. با وارد شدن به این سایت از منوی سمت چپ صفحه نوع سرویس خود را با توجه به ATR و یا ECO بودن آن انتخاب نمایید.
در صفحه باز شده نوع سرویس و حداکثر سرعت دریافت و ارسال در هر ثانیه بر حسب Kbps (کیلو بیت در ثانیه) درج شده است.
شما می توایند برای اطمینان از این مورد که با سرعت مناسب به اینترنت متصل شده اید، وارد کنسول مودم شده و سرعت UP شدن مودم را با سرعت های درج شده در جدول مطابقت دهید. مشاهده مقادیر سرعت در کنسول مودمبرای انجام این کار ابتدا می بایست صفحه کنسول مودم را باز نمایید. مودم تحت ساپورت در شرکت شاتل،ZyXEL بوده وIPاین مودم به صورت پیش فرض 192.168.1.1 میباشد. برای وارد شدن به کنسول مودم یک صفحه مرورگر (Internet Explorer یا Firefoxیا ...) باز کرده و در قسمت Address Bar آن، 192.168.1.1 را وارد کنید. دراین مرحله برای وارد شدن به کنسول، در قسمت Password، adminرا وارد کنید.
صفحه زیرظاهر میشود. دراین مرحله برای انجام تنظیمات به صورت دستی گزینه Go to Advance Setup را انتخاب کرده و بر روی Apply کلیک کنید.
صفحه اولیه مودم به صورت زیر ظاهر میشود. دراین صفحه در قسمت Interface Status ، میتوانید سرعت Upstream/Downstream را مشاهده بفرمایید. این سرعت می بایست متناسب با سرعت درج شده در برگه قرار داد شما باشد.
در صورتی که سرعت نشان داده شده در این قسمت پایین تر از سرعت سرویس شما باشد، ممکن است این مورد به دلیل مشکلات شبکه داخلی و اختلالات نویز و سیگنال خط اتفاق افتاده باشد. برای اطمینان از عدم وجود این مشکل می توانید با مراجعه به قسمت "میزان نویزوسیگنال خط" کیفیت خط خود را بررسی نموده و برای رفع این مشکل موارد ذکر شده را انجام دهید. در صورتی که میزان نویز و سیگنال خط شما مناسب بوده، اما سرعت UP شدن شما متناسب با سرویس نیست، با واحد پشتیبانی شهر خود برای بررسی مورد در تماس باشید.
بررسی Ping Timeدر صورتی که می خواهید از میزان Ping Time سرویس خود مطلع شوید، می توانید آدرس یک سایت دلخواه به مانند www.yahoo.com را Trace نمایید. میزان Ping Time نمایش داده شده از ابتدایی ترین IP مربوط به شاتل؛ بعد از IP مودم ، می بایست زیر ms100 باشد . برای انجام این کار ابتدا وارد منویStart شوید .
با باز شدن منوی Start گزینه Run را اجرا کرده و در آن عبارت CMD را تایپ نمایید.
در صفحه مشکی ظاهر شده عبارت زیر را وارد نموده و Enter نمایید. Tracert www.yahoo.com –d
در صورتی که کانکشن شما بر روی مودم باشد IP ابتدایی مربوط به IP مودم شما بوده و IP مورد نظر ما IP دوم می باشد. در صورتی که کانکشن بر روی مودم قرار گرفته باشد IP ابتدایی IP Invalid مودم بوده و برای بررسی این مورد باید IP دوم را در نظر داشته باشید. ( به این نکته دقت داشته باشید که این مورد بر روی مشترکینی که بر روی سرویس خود از Range IP استفاده نمی نمایند تا حدودی متفاوت می باشد.) در این مثال، کانکشن بر روی مودم بوده وIP ابتدایی که مربوط به شاتل می باشد برابر 85.15.0.194است. تایم نشان داده شده در این قسمت می بایست از 100 کم تر باشد. در صورتی که این عدد از ms100 بالاتر است می توانید برای بررسی مورد با واحد پشتیبانی شهر خود در تماس باشید.
بررسی سرعت دانلودبا توجه به سرعت سرویس درج شده در قرار داد، شما می توانید با سرعت های متفاوتی دانلود نمایید . درصورتی که می خواهید سرعت دانلود خود را تست کنید، وارد سایتهای معتبری که از عدم وجود اختلال بر روی آن ها مطمئن هستیم شده و یکی از لینکهای آن ها را دانلود کنید. این سایتهای معتبر میتواند شامل موارد زیر باشد :
به این مورد دقت داشته باشید که سرعت در این قسمت معمولا بر حسب KBps(کیلو بایت بر ثانیه) نشان داده خواهد شد در صورتی که سرعت سرویس شما در قرار داد Kbps(کیلو بیت بر ثانیه) میباشد. تفاوت این دو مورد در این است که در اصل هر Byte برابر 8 bit می باشد . لذا برای تبدیل سرعت می بایست Kbps(کیلو بیت بر ثانیه) را بر 8 تقسیم نمایید تا سرعت بر اساس KBps(کیلو بایت بر ثانیه) به دست بیاید. درتست دانلود باید به چند نکته توجه داشته باشید : 1. سرعت درج شده در قرارداد، حداکثر سرعتی می باشد که شما می توانید با توجه به Share بودن سرویس ADSL با آن دانلود نمایید. به این مورد دقت داشته باشید که سرویس ADSL براساس مصوبه جلسه 49 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور باضریب اشتراک 1 به 10 عرضه میشود. 2. گاهی اوقات مشکل درسرور سایت مقصدی که ازآن دانلود مینمایید میتواند عاملی برای افت سرعت شما باشد . همچنین دانلود ازبرنامههایPeer to Peerبه مانندTorrentبه دلیل دخالت داشتن کیفیت پایین مقصد و امکانUploadهمزمان به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. 4. درصورتی که سرعت دانلود از سرعت سرویس شما پایین تر است باتوجه به تاثیر سیستم برروی سرعت دانلود میتوانید سرعت سرویس خود را با استفاده ازDownload Managerامتحان کنید. در صورت مناسب بودن سرعت به وسیله Download Manager مشکلی بر روی سرویس شما نمی باشد.
میزان نویز و سیگنال خطبا توجه به کیفیت خط، شما می توانید شاهد SNR و Attenuation های متفاوتی بر روی خط خود باشید. در ارائه سرویس ADSL هر چه میزان SNR بالاتر بوده و میزان Attenuation پایین تر باشد ، کیفیت خط شما بالاتر خواهد بود. پایین بودن کیفیت خط می تواند باعث افت سرعت و یا قطعی وصلی های پی در پی شود. در صورت ورود به کنسول مودم، شما می توانید میزان SNR و Attenuation خط خود را چک نمایید. هر کدام از این موارد به تفکیک به صورت زیر تشریح می شوند :
لازم به ذکراست درصورت بررسی پورت شما از سمت مخابرات، می بایست , SNR Margin DownstreamSNR Margin Upstream از 30 به بالا و ,Line Attenuation UpstreamLine Attenuation Downstream از 4 به پايين باشد و با توجه به تاثیر موارد خطی که مربوط به بستر مخابراتی شما و یا اختلالات شبکه داخلی تان می باشد ، مقادیر مناسب در محل مودم به SNR Margin از 15 به بالا و Line Attenuation از 30 به پايين تغییر خواهد کرد.
شما می توانید این مقادیر را در کنسول مودم خود بررسی نمایید. مشاهده نویز و سیگنال خط در کنسول مودمدر صورتی که بخواهید نویز و سیگنال موجود بر روی خط را مشاهده بفرمایید از صفحه Status مودم گزینه DSL Line Status را انتخاب بفرمایید.
با انتخاباین گزینه صفحهای برای شما باز خواهد شد. دراین صفحه میتوانید میزان نویز و سیگنال خط و زمان UP بودن مودم را مشاهده بفرمایید.
لازم به توضیح است که با بالا رفتن پهنای باندممکن است میزان SNR و Attenuation دچار تغییر شود چرا که سرعت بالاتر سرویس، نیازمند بستر ارائه مناسب تری می باشد.
عواملي که باعث افتSNR و افزایش در Attenuation ميگردد عبارت است از :
در صورتی که با بررسی این موارد مشکل شما برطرف نگردید می توانید با واحد پشتیبانی شاتل در شهر خود در تماس باشید. |