تلفن تحت شبکه چیست و چه مزایایی دارد

مرکز تلفن تحت شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

تلفن تحت شبکه، با نام تجاری VoIP شناخته می‌شود و امکان برقراری تماس و انتقال فایل‌های چندرسانه‌ای را بر بستر اینترنت فراهم می‌کند. این سرویس مدرن، راه‌حلی برای کاهش سیم‌پیچی در مراکز تلفن، ادغام چندین روش ارتباطی صوتی، تصویری یا متنی در یک پلتفرم و کاهش هزینه‌ها است.

در این مقاله، به جزئیاتی درباره مرکز تلفن تحت شبکه، نحوه کارکرد این مرکز، مزایای آن‌ و چند موضوع دیگر خواهیم پرداخت.

مرکز تلفن تحت شبکه چیست؟

مرکز تلفن تحت شبکه، از تکنولوژی VoIP یا ‘Voice over Internet Protocol’ استفاده می‌کند. این تکنولوژی، روشی برای برقراری تماس تلفنی و تصویری از طریق اینترنت است که با توجه به ظهور و رشد تکنولوژی‌های جدید، یک راه‌حل کارآمد برای ارتباطات صوتی و تصویری بلادرنگ به‌شمار می‌آید.

مرکز تلفن تحت شبکه، به‌طور گسترده‌ در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌شود؛ چراکه در کاربردهای متعدد، این روش یک شکل غالب سیستم ارتباطی تلفنی است که جایگزین خطوط ثابت (که با نام فنی «شبکه تلفن سوئیچ عمومی» شناخته می‌شوند)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز تلفن تحت شبکه چگونه کار می‌کند؟

تجهیزات VoIP، صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند. سپس داده‌های تبدیل‌شده، رمزگذاری و از طریق شبکه یا Wi-Fi برای گیرنده ارسال می‌شوند. 

به ثمر رساندن این فرایند، نیاز به استفاده از کدک‌ها (Codecs) توسط مرکز تلفن تحت شبکه دارد. کدک‌ها یک فرایند مبتنی بر سخت‌افزار یا نرم‌افزار هستند که حجم زیادی از داده‌های VoIP را فشرده می‌کنند تا حین انتقال، پهنای باند کمتری مصرف کنند. همچنین این ابزارها، مسئول فشرده کردن بیت‌های دیجیتال از حالت فشرده هستند.

سپس فرایند ارسال صدا به گیرنده، با قرار دادن سیگنال‌های صدا در بسته‌های داده و انتقال آن‌ها از طریق شبکه IP به اتمام می‌رسد. 

تلفن سازمانی

مزایای مرکز تلفن تحت شبکه چیست؟

لیستی از مزایای مرکز تلفن تحت شبکه، به شرح زیر است:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سیستم‌های VoIP در مقایسه با خدمات قدیمی تلفن ارزان‌تر هستند؛ زیرا سیگنال‌های صوتی از طریق اینترنت منتقل می‌شوند و نیازی به خطوط و کابل‌کشی‌های فراوان نیست. 

علاوه بر این، برخلاف خدمات سنتی تلفن ثابت که الزام به پرداخت‌ ماهانه دارند، امروزه بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده مرکز تلفن تحت شبکه، طرح‌های گوناگونی را پیش‌روی مشتریان خود قرار می‌دهند تا متناسب با نیاز خود، مناسب‌ترین اشتراک را تهیه کنند.

برخورداری از قابلیت‌های پیشرفته با صرف هزینه کم

مرکز تلفن تحت شبکه از قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون انتقال تماس (Call Forwarding)، کنفرانس‌های ویدیویی چند کاربره، انتظار تماس، نمایش شناسه تماس‌گیرنده و غیره برخوردار است. بر همین اساس، شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌توانند به این قابلیت‌ها اتکا کنند و در ارتباطات بین‌المللی یا درون سازمانی، از آن‌ها بهره ببرند.

امنیت بالا

در مرکز تلفن تحت شبکه، رمزگذاری داده‌ها در مبدا و مقصد صورت می‌گیرد تا جزئیات پیام‌ها توسط هکران و کلاه‌برداران اینترنتی، فاش و سرقت نشود. در صورت خریداری این سرویس از یک ارائه‌دهنده معتبر، ایمن‌سازی و به‌روزرسانی سیستم به‌شکل شبانه‌روزی انجام می‌شود و محافظت کاملی از داده‌ها به‌عمل می‌آید.

افزایش دسترسی به برقراری تماس

با استفاده از مرکز تلفن تحت شبکه و استفاده از سرویس VoIP، کاربران قادر به برقراری تماس از هر مکان و نقطه‌ای از جغرافیا هستند. البته این ارتباط، مشروط بر اتصال پایدار و پرسرعت به اینترنت است. بنابراین امکان مکالمه صوتی و تصویری حین حرکت و با استفاده از هر دستگاه، میسر خواهد بود.

سهولت در مقیاس‌پذیری 

مقیاس‌پذیری بالا، یکی دیگر از مزایای مرکز تلفن تحت شبکه است که بدون نیاز به قطعات سخت‌افزاری گران قیمت یا خطوط اختصاصی تلفن، ممکن می‌شود. بر همین مبنا، کسب‌وکارهایی که با نیازهای روزافزون برای مکالمه و افزودن خطوط ارتباطی مواجه هستند، بیشترین بهره را از این مزیت می‌برند.

کیفیت بالای صدا

گسترش روزافزون اینترنت پرسرعت و راه‌حل‌های سازمانی، امکان برقراری تماس‌های صوتی با کیفیت بالا را از طریق اینترنت راحت‌تر می‌کند. یک ارتباط اینترنتی سریع و پایدار با پهنای باند کافی، امکان استفاده از تماس‌های VoIP را با وضوح و شفافیت کامل فراهم می‌کند. این ارتباط بدون هیچ‌گونه قطعی یا تاخیر برقرار می‌شود.

تلفن

تجهیزات لازم برای استفاده از خدمات تلفن تحت شبکه

برای راه‌اندازی این سرویس و استفاده از آن، فقط به یک اشتراک از شرکت ارائه‌دهنده، یک مودم برای اتصال به اینترنت و یک دستگاه برای برقراری تماس نیاز دارید. این دستگاه می‌تواند یک تلفن ثابت رومیزی، نرم‌افزاری در کامپیوتر (مانند Zoom) یا یک اپلیکیشن VoIP در تلفن همراه شما (مانند واتس‌اپ) باشد.

چنانچه قصد تهیه VoIP را برای شرکت یا سازمان خود دارید، می‌توانید از فایروال جداگانه یا سوئیچ نیز در روتر خود، با هدف افزایش امنیت داده‌ها استفاده کنید. 

اگر تلفن‌های آنالوگ یا دستگاه‌های دیگری را برای استفاده از VoIP در نظر دارید، آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به بیت‌های دیجیتال پیشنهاد می‌شود. 

تلفن تحت شبکه برای چه کسب‌وکارهایی خوب است؟

کسب‌وکارها به‌دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های پیشرفته این سرویس، آن را در بخش‌های مختلف سازمان خود مستقر می‌کنند. در ادامه، به صنایعی که بیشترین بهره را از مرکز تلفن تحت شبکه می‌برند، اشاره خواهیم کرد.

مراکز خدمات مشتریان

سیستم‌های VoIP با فعال کردن ویژگی‌هایی مانند مسیریابی تماس، ضبط تماس و نظارت زنده بر مکالمه، قادر به افزایش کیفیت خدمات مشتری واحد مربوطه هستند.

فروشگاه‌های اینترنتی

کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌های فعال در صنعت تجارت الکترونیک، از مرکز تلفن تحت شبکه برای اهدافی همچون ارزیابی درخواست‌های مشتریان و راحت‌تر شدن فرآیند پرداخت استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها، قدرت حل سریع مسائل مشتریان را از طریق کانال‌های ارتباطی قابل اعتماد بر بستر اینترنت فراهم می‌کنند.

هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها

در هر مرکز تلفن تحت شبکه، امکان بهبود خدمات مهمانان با برخورداری از قابلیت‌های مانند مدیریت رزروها و رسیدگی به سوالات آن‌ها، میسر است. از جانبی دیگر، برقرار ارتباطات بر بستر شبکه محلی هتل یا اقامتگاه، به‌طور یکپارچه توسط سیستم‌های VoIP راحت‌تر می‌شود.

مشاغل مبتنی بر مدل‌های کاری جدید

انعطاف‌پذیری در شرکت‌هایی که از راه دور کار می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ازاین‌رو، مرکز تلفن تحت شبکه می‌تواند امکان برقراری تماس را در مناطق دورافتاده و بدون نیاز به سیم‌های مسی ممکن سازد. 

کسب‌وکارهای بین‌المللی

کسب‌‌وکارهایی که دارای چندین شعبه در سراسر جهان هستند، توانایی برقراری تماس‌های بین‌المللی را بدون نیاز به شبکه رومینگ خواهند داشت. با احتساب این مزیت، برقراری تماس با نرخ‌های پایین‌تر و ارتباط با هر کارمند، با سهولت کامل ممکن خواهد شد.

VoIP

چگونه بهترین خدمات مرکز تلفن تحت شبکه را انتخاب کنیم؟

برای خرید بهترین خدمات تلفن تحت شبکه، باید به چند نکته مهم توجه کنید که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

بررسی میزان تجربه شرکت ارائه‌دهنده در پیاده‌سازی سرویس

شرکت ارائه‌دهنده تلفن تحت شبکه، باید پشتیبانی جامع مورد نیاز را برای پیکربندی قابلیت‌های پیشرفته تلفن از جمله صف تماس، استقرار تجهیزات فیزیکی، آموزش کاربران و نصب نرم‌افزارهای مربوطه را انجام دهد.

در نظر گرفتن تجهیزات فعلی و سازگاری آن‌ها با VoIP

چنانچه از فکس‌ها یا تلفن‌های قدیمی برای استقرار VoIP استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مبدل ATA به‌خوبی کار می‌کند و تبدیل سیگنال را انجام می‌دهد.

در دسترس بودن و امنیت بالای سرویس 

سرویس VoIP باید دارای قابلیت اطمینان با کمترین زمان خرابی، آپ‌تایم بالای ۹۹ درصد و پاسخ‌گویی تیم فنی شرکت ارائه‌دهنده در هر ساعت از شبانه‌روز باشد. علاوه‌بر این موارد، شرکت ارائه‌دهنده باید هرگونه استانداردهای امنیتی تعیین‌شده توسط رگولاتورهای ملی و بین‌المللی را رعایت کرده باشد.

آنچه در مرکز تلفن تحت شبکه خواندیم

مرکز تلفن تحت شبکه، از تکنولوژی VoIP جهت برقراری تماس‌های صوتی و تصویری استفاده می‌کند. این سرویس، بر پایه اینترنت کار می‌کند که الزام حفظ ارتباط اینترنتی و پایداری شبکه را بالا می‌برد. کسب‌وکارهایی همچون فروشگاه‌های اینترنتی، مراکز خدمات مشتریان، هتل‌ها و شرکت‌های بین‌المللی، بیشترین سود را از این سرویس می‌برند.

اگر در خرید این سرویس با سوالات و ابهامات خاصی روبه‌رو هستید یا نیاز به اطلاع از جزئیات بیشتری دارید، درخواست خود را در بخش نظرات همین مقاله بنویسید، همچنین امکان تماس با مرکز پاسخ‌گویی شاتل، به شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰ را دارید.

منابع:

GeeksforGeeks

Cloudflare

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

مقایسه اینترنت فیبر نوری و اینترنت ماهواره‌ای

مقایسه اینترنت فیبر نوری و اینترنت ماهواره‌ای

۱۲:۱۶ ۱۴۰۴/۰۲/۳۱
مرکز تلفن ابری چیست و تفاوت‌های آن با مرکز تماس سانترال کدامند؟

مرکز تلفن ابری چیست و تفاوت‌های آن با مرکز تماس سانترال کدامند؟

۰۱:۴۸ ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
معرفی مودم فیبر نوری تک باند و دو بانده

معرفی مودم فیبر نوری تک باند و دو بانده

۰۹:۰۴ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸
رشد بازار کولوکیشن تا سال ۲۰۲۹: فرصتی بی‌نظیر برای کسب‌وکارها

رشد بازار کولوکیشن تا سال ۲۰۲۹: فرصتی بی‌نظیر برای کسب‌وکارها

۰۳:۱۸ ۱۴۰۳/۱۱/۰۶
سیپ ترانک چیست؟ مزایا، کاربردها و چالش‌های آن

سیپ ترانک چیست؟ مزایا، کاربردها و چالش‌های آن

۰۳:۰۸ ۱۴۰۳/۱۱/۰۶