خصوصی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه کاربردی دارد؟

شبکه خصوصی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه کاربردی دارد؟

شبکه خصوصی که به چند شکل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، یک شبکه کامل برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای است تا با استفاده از آن، داده‌های مشتریان را بر بستری امن منتقل کنند. در این شبکه، پایداری بسیار بالایی وجود دارد تا هر فروشگاه بتواند هنگام قطعی یا تغییر شرایط جوی، ارتباط را با سایر شعب حفظ کند.

در این مقاله، به بررسی کاربرد شبکه‌های خصوصی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌پردازیم و با اشاره به انواع شبکه خصوصی، تلاش داریم تا مزیت آن را برای فروشگاه‌ها خاطرنشان کنیم.

 

شبکه خصوصی چیست؟

شبکه خصوصی، یک شبکه ارتباطی اختصاصی است که از اینترنت جدا شده و برای ارائه امنیت، کنترل و عملکرد بهتر، در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. برای درک ماهیت این شبکه‌ها، لازم است ویژگی‌ها و مزایای کلیدی آن‌ها را ذکر کنیم که به شرح زیر است:

جداسازی شبکه فروشگاه از اینترنت و شبکه‌های عمومی

شبکه‌های خصوصی، مستقل از شبکه‌های عمومی عمل می‌کنند و اطمینان می‌دهند که داده‌های ارسال‌شده در داخل شبکه، در معرض تهدیدات خارجی قرار نخواهد گرفت. 

منابع اختصاصی

این شبکه‌ها از منابع اختصاصی مانند پهنای باند و زیرساخت استفاده می‌کنند. اختصاص منابع ویژه به شبکه خصوصی، برای رفع نیازهای عملیاتی خاص و سهولت در سفارشی‌سازی تجهیزات صورت می‌گیرد. این سفارشی‌سازی به فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا شبکه را مطابق با نیازهای منحصربه‌فرد خود پیکربندی کنند.

دسترسی کنترل‌شده

دسترسی به یک شبکه خصوصی، محدود به کاربران یا دستگاه‌های مجاز است. بنابراین، پس از استقرار آن در هر کدام از فروشگاه‌های خود، دسترسی غیرمجاز را مسدود کرده و امنیت را افزایش می‌دهید. برای حفظ ایمنی این شبکه، شرکت ارائه‌دهنده اغلب از پروتکل‌های احراز هویت و کنترل‌های دسترسی استفاده می‌کند.

 

مزایای شبکه خصوصی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امنیت پیشرفته

با جدا بودن از شبکه‌های عمومی، شبکه‌های خصوصی به‌طور قابل توجهی خطر نقض داده‌ها و حملات سایبری را کاهش می‌دهند. بر این اساس، فروشگاه‌ها می‌توانند‌ تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه را متناسب با نیازهای خود اجرا کنند.

عملکرد بهبودیافته

شبکه‌های خصوصی معمولا عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری را در مقایسه با شبکه‌های عمومی ارائه می‌دهند که منجر به تضمین کیفیت خدمات و ثبات آن‌ها می‌شود.

پوشش قابل تنظیم

هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند شبکه‌های خصوصی را برای پوشش مناطق خاص، مانند شعبه‌های مختلف یک شهر یا محوطه اداری، طراحی کند و تنظیمات را متناسب با نیازمندی‌های همان واحد، مستقر کند.

پشتیبانی از برنامه‌های پیشرفته

شبکه‌های خصوصی می‌توانند از فناوری‌های پیشرفته مانند دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) و تجزیه‌وتحلیل داده‌های دریافتی به‌شکل بی‌درنگ پشتیبانی کنند تا واحدهای فروش و مارکتینگ، قادر به سنجش نیازهای مشتریان و تامین خواسته آن‌ها باشند.

 

انواع شبکه خصوصی برای فروشگاه های زنجیره ای چه کاربردی دارد؟

شبکه‌های خصوصی به چند نوع تقسیم می‌شوند که چهار مورد از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه، به‌همراه کاربردها برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای ذکر کردیم.

VPN

شبکه خصوصی مجازی (VPN) یک فناوری است که اتصال امن و رمزگذاری‌شده را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. VPN به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را ارسال و دریافت کنند؛ گویی‌که دستگاه‌های هر کاربر مستقیما به یک شبکه خصوصی متصل است و امنیت و حریم خصوصی نسبتا کاملی را تجربه می‌کنند.

کاربرد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

  • دسترسی واحدهای مختلف اداری و بخش‌های دیگر به اطلاعات فروشگاه و کاربران از راه دور.
  • محافظت از اطلاعات حساس فروشگاه، مانند داده‌های مشتریان و جزئیات تراکنش آن‌ها در برابر تهدیدات سایبری.
  • کاهش هزینه عملیاتی، به‌دلیل عدم نیاز به زیرساخت فیزیکی در چندین شعبه و دسترسی همه کارمندان به تمام داده‌های شعبات.
  • افزایش بهره‌روی و بهبود همکاری بین کارمندان فروشگاه، به‌علت امکان کار از راه دور، عدم محدودیت حضور در یک محل فیزیکی و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها در تمام شعبات.

APN

APN یا شبکه امن اختصاصی همراه، دروازه‌ای برای توسعه شبکه خصوصی بر بستر همراه است. خدمات APN در شبکه‌های 2G، 3G و 4G عرضه می‌شود و امنیت و عملکرد بالایی را برای مناطقی که از اینترنت ثابت برخوردار نیستند ارائه می‌دهد.

 

کاربرد شبکه خصوصی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

  • ساده کردن عملیات تجاری بین شعبه‌های مختلف یک فروشگاه زنجیره‌ای، با اتکا به مدیریت متمرکز داده‌ها و دسترسی لحظه‌ای به آن‌ها.
  • افزایش بازدهی فروشگاه در تصمیمات فروش با استناد به فرایندهای تحلیلی، عملکرد فروش و ترجیحات مشتریان. 
  • دسترسی به داده‌ها در هر نقطه از کشور، فقط با یک موبایل هوشمند و بررسی وضعیت خرید مشتریان یا کار روی فرایند خرید آن‌ها.
  • مقیاس‌پذیری بالا، بدون به خطر انداختن امنیت یا عملکرد زیرساخت یا سایر شعبات.

VPLS

سرویس VPLS، یک فناوری است که امکان ایجاد یک شبکه محلی مجازی (LAN) را در یک شبکه گسترده (WAN)، مانند اینترنت فراهم می‌کند. این تکنولوژی، به چندین شعبه فروشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور اجازه می‌دهد تا به هم متصل شوند و منابع خود را به‌اشتراک بگذارند.

کاربرد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

  • یکپارچه کردن زیرساخت شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اتصال همه شعبات به یکدیگر.
  • تخصیص منابع شبکه به‌شکلی انعطاف‌پذیر و براساس نیازهای لحظه‌ای هر فروشگاه .
  • صرفه جویی در هزینه‌های تامین زیرساخت و تجهیزات مورد استفاده.
  • استقرار سریع، بدون الزام به راه‌اندازی زیرساخت فیزیکی یا افزودن سخت‌افزارهای جدید.

MPLS

تعویض برچسب چند پروتکلی یا ‘Multiprotocol Label Switching’، یک فناوری پیشرفته انتقال داده است که سرعت و کارایی مدیریت ترافیک شبکه را افزایش می‌دهد. این روش، با هدایت بسته‌های داده از طریق یک مسیر از پیش تعیین‌شده بر اساس برچسب‌ها، سرعت انتقال داده را افزایش می‌دهد. جابه‌جایی بسته‌های داده در تکنولوژی‌های دیگر، به جداول مسیریابی پیچیده روتر متکی بود که در این پروتکل، انتقال بر اساس برچسب بسته‌های داده انجام می‌شود.

کاربرد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

  • اتصال پیشرفته در سراسر مکان ها.
  • ارتباط یکپارچه بین چندین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دفتر مرکزی آن‌.
  • به‌کارگیری در واحدهای لجستیک و انبار، به‌دلیل سرعت بسیار بالا در انتقال داده‌ها، به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها، مدیریت موجودی و عملیات متمرکز.
  • عملکرد قابل اعتماد با تکیه بر توانایی اولویت‌بندی ترافیک در MPLS. 

آنچه درباره کاربرد شبکه خصوصی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواندیم

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر لحظه، میلیون‌ها داده را دریافت و پردازش می‌کنند. این داده‌ها شامل سبد خرید مشتریان، موجودی کالاها در انبار، وضعیت سفارش‌ها و جزئیات تراکنش‌ها است. بنابراین استفاده از یک شبکه خصوصی، امنیت این تبادلات و تعاملات را افزایش داده و نقض حریم خصوصی کاربران را تا حد زیادی، به صفر می‌رساند.

شرکت شاتل، مفتخر است که هر چهار سرویس VPN، APN، VPLS و MPLS را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر کسب‌وکار قرار می‌دهد تا بر بستری امن، داده‌ها را بین کارمندان به‌اشتراک گذاشته و از دسترسی لحظه‌ای به آن‌ها، مطمئن باشند. برای خرید هر کدام از این سرویس‌ها، کافیست به صفحه شبکه خصوصی بروید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

ویدیو معرفی شبکه خصوصی

ویدیو معرفی شبکه خصوصی

۰۳:۰۴ ۱۴۰۳/۰۹/۲۴
ویدیو معرفی راهکارهای سازمانی

ویدیو معرفی راهکارهای سازمانی

۰۳:۰۳ ۱۴۰۳/۰۹/۲۴
ویدیو معرفی اینترنت فیبر نوری شاتل

ویدیو معرفی اینترنت فیبر نوری شاتل

۰۳:۰۲ ۱۴۰۳/۰۹/۲۴
راهنمای ساخت و مدیریت حساب یکتا

راهنمای ساخت و مدیریت حساب یکتا

۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۰۹/۲۴
ویدیو معرفی شاتل در یک نگاه

ویدیو معرفی شاتل در یک نگاه

۰۷:۵۴ ۱۴۰۳/۰۹/۲۴