شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۵
shatel

مخابرات و اپراتور فیبرنوری مقابل دارندگان پروانه FCP

محمد حسن شانه ساز زاده، رییس هیات مدیره شاتل

محمد حسن شانه ساز زاده، رییس هیات مدیره شاتل

رییس هیات مدیره شرکت شاتل اعلام کرد ارایه سرویس تلفن ثابت این شرکت به کاربران در حال حاضر به دلیل عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه، متوقف باقی مانده است.

نزدیک به 8 ماه از ارایه‌ی پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد اما هنوز دارندگان این پروانه که حالا تعدادشان به 13 شرکت هم رسیده، نتوانسته‌اند بر اساس این پروانه خدمات خود را ارایه کنند. دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارایه کنند. هم‌چنین دارندگان این پروانه امکان ارایه خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت. اما آن طور که از شواهد پیداست، مخابرات به هر دلیل تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان این پروانه را ندارد.

محمدحسن شانه‌ساززاده در این خصوص می‌گوید: « از زمان دریافت پروانه FCP از سال گذشته تمام زیرساخت‌های لازم و کارهای فنی برای ارایه­‌ی سرویس‌های جدید از جمله تلفن‌ثابت به کاربران را فراهم کردیم اما متاسفانه شرکت مخابرات برخلاف بند‌های اشاره شده در  پروانه FCP، حاضر به امضای قرارداد اینترکانکشن و قبول تعرفه برقراری ارتباط ما با شبکه خود (سهم  80 به 20 در صورت برقراری ارتباط از شاتل به شبکه مخابرات و برعکس) نیست.» وی با اعلام این که برخورد مخابرات در این خصوص از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پی­گیری است، می‌افزاید: «تجهیزات راه‌اندازی شبکه تلفن ثابت شاتل در شهرهای اصلی کشور مانند شیراز، تهران، مشهد و … نصب شده و اگر مخابرات و اپراتور تلفن همراه حاضر به انجام تعهدات­شان براساس این پروانه باشند، می‌توانیم ظرف یک یا دو ماه آینده کل کشور را تحت پوشش سرویس تلفن ثابت خود قرار دهیم.»

وی دلیل عدم رغبت شرکت مخابرات برای همکاری با دارندگان پروانه FCP در بازار تلفن ثابت را تنها رقابتی شدن بازار می‌داند و تاکید می‌کند: «به خاطر سیاست‌های دولت و هم‌چنین وزارت ارتباطات در تغییر پروانه های اینترنتی فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش ‌خصوصی باز است و به همین دلیل بازار اینترنت به شدت رقابتی شده است. یکی دیگر از تاثیر های پروانه FCP روی بازار تلفن‌ثابت و رقابتی شدن آن است. به طوری که تعرفه ما در این زمینه حداقل 10 درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود.»
این فعال اینترنتی بر این باور است که ساختار کاری شرکت مخابرات به شکلی است که قیمت تمام شده هر سرویسی برای آن بسیار بالا تمام می‌شود. او تاکید می‌کند که این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال گران کردن خدمات­اش است و بنابراین کاملا طبیعی است که از حضور رقیبان جدید که به دنبال نوآوری  و خلاقیت در این بازار هستند چندان خشنود نباشد.

دارندگان پروانه FCP علاوه بر مخابرات، اپراتور فیبرنوری (اپراتور چهارم) را نیز در مقابل خود می‌بینند. چرا که پروانه FCP به شرکت‌های دارنده این پروانه  اجازه می‏دهد تا برای مقابله با انحصار شرکت مخابرات در زمینه زیرساخت‏های شبکه، خودشان اقدام به ایجاد شبکه براساس تکنولوژی فیبر نوری کنند. شانه‌ساززاده با اشاره به احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبر نوری می‌گوید: «با شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آن‌ها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعا باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.»

این فعال اینترنتی معتقد است که وزارت ارتباطات دست شرکت‌های اینترنتی در بازار فیبرنوری و تلفن ثابت را با پروانه FCP  باز گذاشته است و اگر شرکت ‌مخابرات  و مسوولان اپراتور چهارم تصمیمات درستی برای همکاری با دارندگان این پروانه بگیرند، در سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجه‌ای در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.