سرویس‌های شاتل

ADSL

۱) سرویس +ADSL2 چیست؟
+ADSL2 مـخـفـف عـبـارت Asymmetric Digital Subscriber Line به معنای «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است. سرعت این سرویس‌ از ۱۲۸Kbps تا ۱۶۳۸۴Kbps متغیر است و از پهنای باند اشتراکی استفاده می‌‌کند. با استفاده از این فناوری، کاربر می‌تواند روی خط تلفن ثابت خود و با استفاده از مودم +ADSL۲، به اینترنت متصل شود.
۲) مزایای استفاده از +ADSL2 چیست؟
  • دسترسی به اینترنت با حداکثر سرعت ۳ برابر بیش از روش ADSL2 و با پوشش‌دهی بالاتر
  • امکان ارائه خدمات برای کاربرانی که در فواصل دورتر از مراکز مخابراتی هستند
  • ضریب خطای پایین‌تر در جلوگیری از ایجاد خدشه در مکالمات صوتی
  • قیمت پایین‌تر در مقایسه با اینترنت بی‌سیم یا اینترنت همراه
  • پایداری بیشتر در تغییرات جوی و جغرافیایی در مقایسه با روش‌های بی‌سیم
۳) شرایط مورد نیاز برای دریافت سرویس +ADSL۲ چیست؟

شرایط زیر برای مشترکین حقیقی ضروری است:

  • تایید فرم‌های درخواست سرویس و خدمات همراه با فرم تفاهم‌نامه اجرایی سرویس XDSL
  • تصویر کارت ملی مشترک و برای اتباع خارجی تصویر پاسپورت یا کارت آمایش

شرایط زیر برای مشترکین حقوقی ضروری است:

  • کد اقتصادی، شناسه‌ی ملی و شماره ثبت
  • مهر و امضای فرم‌های درخواست سرویس و خدمات همراه با فرم تفاهم‌نامه اجرایی سرویس XDSL
  • تصویر کارت ملی رابط و برای اتباع خارجی تصویر پاسپورت یا کارت آمایش
۴) سرویس +ADSL2 روی چه خطوطی قابل ارائه است؟
در حال حاضر امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت تنها روی خطوطی وجود دارد که در سرتاسر مسیر، از مرکز مخابرات تا محل کاربر، مسی باشند. اگر خط تلفن مشترک در مسیر خود PCM (انشعابی)، فیبر نوری (ONU) و یا ریموت (Remote) باشد، امکان ارائه‌ سرویس +ADSL2 روی آن وجود نخواهد داشت. بر این اساس، برای استفاده از این سرویس، داشتن خط تلفن مسی ضروری ا‌ست. گفتنی‌ است که شرکت شاتل برای مجتمع‌هایی که ارائه‌ سرویس +ADSL2 روی خطوط آن‌ها امکان‌پذیر نیست، در‌صورتی‌ که تعداد مناسبی از واحدهای مسکونی آن‌ها متقاضی دریافت اینترنت پرسرعت ثابت باشند، با نصب تجهیزات اختصاصی در محل مجتمع، ارائه‌ سرویس +ADSL2 را میسر کرده است.

  • خطوط فیبر:

مراکز مخابراتی، در مناطق پرتراکم از فیبر نوری برای ارائه خطوط تلفن به مشتریان خود استفاده می‌کنند. برای مثال در برج‌های جدید مخابرات در نزدیکی برج یا داخل برج، یک سوییچ مخابراتی کم‌ظرفیت نصب می‌کند و با فیبر نوری به سوییچ اصلی مرکز متصل می‌شود. در این حالت، کیفیت خطوط بسیار خوب است اما از آنجایی که برای ارائه خدمات +ADSL2 وجود ارتباط یکپارچه به‌وسیله «سـیم مسی» از محل تجهیزات شرکت PAP تا محل مشترک ضروری است، به‌دلیل وجود فیبر نوری در میانه مسیر، ارائه سرویس +ADSL2 غیرممکن می‌شود. مراکز Remote، مراکز مخابراتی محلی هستند که معمولاً مرکز مخابراتی برای یک ناحیه خود، ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی مرکز مخابراتی محلی را مشخص و یک محفظه‌ MDF کوچک در آن ایجاد می‌کند و خطوط تلفن ازطریق فیبر نوری از مرکز مادر به این محل منتقل می‌شود.

  • خطوط PCM

اگـــر مرکز مخابراتی ظرفیت کافی نداشته باشد که به هر کاربر دقیقاً یک زوج سیم از مرکز مخابرات اختصاص یابد، یک زوج سیم تا محلی (برای مثال تا سر یک کوچه یا یک برج) کشیده می‌شود و یک PCM BOX ســر خــط گـذاشته می‌شود تا از همین یک خط تعداد زیادی خط منشعب شود و به هر کاربر یک خط منشعب شده اختصاص یابد. در اصطلاح تعدادی خط تلفن در سالن MDF روی یک زوج سیم Multiplex و در طــرف دیگر دوباره DeMultiplex می‌شود و تعدادی خط منشعب شده تحویل داده می‌شود. بنابراین خط تلفن منشعب شده، به‌طور هم‌زمان ظرفیت انتقال داده و مکالمه صوتی را نخواهد داشت و ارائه‌ سرویس +ADSL2 روی آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

۵) نحوه دریافت سرویس‌های شاتل در مجتمع‌های مسکونی و تجاری چه‌گونه است؟
برقراری تماس با کارشناسان شاتل و برگزاری جلسات اولیه در مجتمع‌های متقاضی
ارائه درخواست رسمی از سوی هیات مدیره مجتمع به کارشناسان شاتل و مشخص کردن تعداد متقاضیان استفاده از خدمات و تعداد سرویس‌های مورد نیاز برای آغاز همکاری
بررسی فنی و امکان‌سنجی ارائه خدمات به متقاضی توسط شرکت شاتل. در این مرحله، کارشناسان فنی شاتل ضمن مراجعه به محل مشتری، امکان ارائه سرویس را از نظر فنی بررسی می‌کنند و درصورتی که ارائه سرویس امکان‌پذیر باشد و تعداد متقاضیان برای دریافت خدمات به حد‌نصاب مورد نظر رسیده باشد، فرآیند راه‌اندازی سرویس وارد مرحله عقد قرار می‌شود.
عقد قرارداد و نصب تجهیزات. در این مرحله شاتل برای تخصیص فضا و نصب تجهیزات در محل برج، قراردادی کلی با هیات مدیره مجتمع منعقد و سپس تجهیزات مورد نیاز را نصب و راه‌اندازی می‌‌کند. مجتمع ابتدا به‌وسیله آنتن‌ها و رادیوهای بی‌سیم با یکی از دکل‌های شاتل، با سرعت بالا ارتباط برقرار می‌کند و پس از نصب تجهیزات مخابراتی، امکان ارائه سرویس برای هر واحد به‌صورت جداگانه ازطریق خطوط تلفن آن‌ها فراهم می‌شود.
۶) مهم‌ترین مزایای استفاده از این سرویس در مجتمع و برج‌ها چیست؟
  • وابسته نبودن امکان ارائه سرویس به وجود امکانات در مراکز مخابراتی
  • امکان ارائه سرویس حتی درصورت وجود مشکلاتی همچون فیبر نوری، ریموت و PCM بودن خطوط تلفن
  • امکان ارائه سرویس اینترنت با سرعتی بالاتر از ۱۶Mbps (درصورت فراهم بودن شرایط)
  • راه‌اندازی سرویس بدون طی کردن مراحل اداری مورد نیاز مراکز مخابراتی (همچون ارسال مدارک و اطلاعات مربوط به مالک خط تلفن و …)
  • بهره‌مندی از خدمات پشتیبانی ویژه برای ساکنین برج‌ها و مجتمع‌ها
  • بهره‌مندی از امتیازات مشتریان خاص برای رسیدگی به مشکلات احتمالی
  • اختصاص تجهیزات ویژه برای هر مجتمع
  • دستیابی به کیفیت بی‌نظیر خدمات به‌علت کوتاه شدن مسیرهای ارتباطی
  • پشتیبانی تلفنی و حضوری در هر ساعت از شبانه‌روز و در تمامی روزهای سال
  • کوتاه شدن مسیر ارائه خدمات به متقاضیان به‌دلیل حذف مراحل مرتبط با مرکز مخابراتی (از قبیل رانژه شدن خط و …)

سرویس‌های خانواده‌ Fair

۱) سرویس‌های غیرحجمی (خانواده Fair) چه نوع سرویس‌هایی هستند؟
سرویس‌های غیرحجمی شاتل با عنوان سرویس‌‌های Fair، تا ۱۶Mbps سرعت را امکان‌پذیر می‌کنند. هریک از این سرویس‌ها آستانه مصرف منصفانه‌ای دارند که می‌تواند برای مرور ترافیک داخلی یا بین‌الملل مصرف شود. توجه داشته باشید که ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌میزان ۲۴/۸۷ درصد ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود. با توجه به آنکه قیمت ترافیک داخلی، ۳۷ درصد ترافیک اینترنت بیت‌الملل محاسبه می‌شود، کاربران بر اساس نیاز و تمایل خود می‌توانند به‌صورت ترکیبی از ترافیک بین‌الملل و داخلی استفاده کنند یا همه ترافیک سرویس خود را برای ترافیک داخلی مصرف کنند. در پایان هر ماه، آستانه مصرف منصفانه مشترک صفر می‌شود و بار دیگر به وضعیت اولیه برمی‌گردد.
۲) آیا امکان استفاده از بسته شبانه در سرویس‌های Fair light، Fair Silver و Fair platin وجود دارد؟
بله. بر اساس سیاست‌های تشویقی شاتل، مشتریان می‌توانند با پرداخت ۳۰،۰۰۰ تومان در ماه و خرید بسته‌های ترافیک شبانه، در ساعات ۱ تا ۸ بامداد بدون محاسبه ترافیک از سرویس اینترنت خود استفاده کنند. به سرویس‌هایی که به‌همراه آن‌ها بسته شبانه خریداری شده باشد، FG و به سرویس‌هایی که این بسته را نداشته باشند، NFG گفته می‌شود.
۳) منظور از سرویس‌های fair با خدمات پلاتین، نقره‌ای و برنزی چیست؟
سرویس‌های Fair‌ با خدمات پلاتین، سرویس‌هایی هستند که با توجه به ویژگی‌ها و خدمات خاصی که به کاربر ارائه می‌دهند نسبت به سایر سرویس‌ها متمایز هستند. این ویژگی‌ها در حال حاضر فقط توسط شرکت شاتل و روی سرویس‌های FairZar ارائه می‌شوند که از مهم‌ترین ویژگی‌های این سرویس‌ها می‌توان به تضمین کیفیت در ۹۹/۵٪ موارد بر اساس مصوبه‌ی ۲-۱۷۷ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اشاره کرد. همچنین، SLA سرویس‌های Fair‌ با خدمات نقره‌ای ۹۹٪ و سرویس‌های برنزی ۹۸٪ موارد مصوبه یاد شده است.

ویژگی خدمات سرویس Fair با خدمات پلاتین سرویس Fair با خدمات نقره‌ای سرویس Fair با خدمات برنزی
SLA %۹۹ %۹۹ %۹۸

افزون بر پشتیبانی ۲۴ ساعته و پشتیبانی هوشمند و خودکار (بدون کمک کاربر) که شامل سرویس‌های Fair با خدمات پلاتین، برنزی و نقره‌ای می‌شود، سرویس‌های پلاتین شاتل از مزایایی همچون اولویت پاسخ‌گویی در مرکز تماس، پشتیبانی حضوری رایگان (۳ بار در سال)، تنظیمات (Config) رایگان مودم (دو بار در سال)، ارسال رایگان مدارک و تجهیزات، محافظت از حملات DDoS، امکان استفاده از پروفایل Game به‌صورت رایگان و روزآمدسازی خودکار نرم افزار تجهیزات (Firmware Update) برخوردار هستند.

از جمله مزایای سرویس‌های نقره‌ای نیز می‌توان به پشتیبانی حضوری رایگان (۲ بار در سال)، ارسال رایگان مدارک و تجهیزات، اولویت پاسخ‌گویی در مرکز تماس، محافظت از حملات DDoS، امکان استفاده از پروفایل Game به‌صورت رایگان و روزآمدسازی خودکار نرم افزار تجهیزات (Firmware Update) اشاره کرد. بی‌تردید سرویس‌های Fair با خدمات برنزی نیز می‌توانند از خدمات یاد شده بر اساس قیمت بهره‌مند شوند.

۴) خدمات محافظت از DDoS که در سایت به آن اشاره شده است به چه معناست؟
در طرح پلاتین و نقره‌ای، محافظت از سیستم کاربر در مقابل حملات سایبری از نوع DDoS توسط شاتل انجام می‌شود. درصورت نبود محافظت کافی در برابر این‌گونه حملات، ممکن است هکرها با سوءاستفاده از اینترنت کاربر، علاوه‌بر مصرف ترافیک، موجب کندی سرعت اینترنت سیستم شوند.
۵) منظور از امکان استفاده از Profile Game چیست؟
سرویس‌های پلاتین و نقره‌ای دارای Ping سرویس پایین‌تر و مناسب برای انجام بازی‌های آنلاین، سرویس‌های Voip و ویدئو کنفرانس هستند.
۶) روزآمدسازی خودکار نرم‌افزار تجهیزات (Firmware) به چه معناست؟
Firmware یک نرم افزار واسط است که شرکت سازنده، آن را روی مودم نصب کرده است Firmware .مودم نیز مانند هر نرم‌افزار دیگری ممکن است دارای باگ یا نقص‌‌‌هایی باشد که به‌مرور زمان شناسایی و سبب اختلالاتی همچون ارتباط مودم با اینترنت یا آسیب‌پذیری‌های جدی می‌شوند، خوش‌بختانه شاتل برای اولین بار در کشور امکان به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار مربوط به مودم را فراهم کرده است. پس از به‌روزرسانی مودم، ویژگی‌های جدید به مودم شما اضافه می‌شود و نقص‌های فنی احتمالی که توسط شرکت سازنده مودم مشخص و رفع شده‌اند، برطرف می‌شود و موجب بهبود عملکردهای موجود در مودم خواهند شد.
۷) منظور شما از اولویت پاسخ‌گویی چیست؟
شاتل شرایطی را برای پاسخ‌گویی به تماس‌های مشتریان در نظر گرفته است که بر اساس آن همه‌ی مشتریان با کم‌ترین مدت زمان انتظار در صف پاسخ‌گویی قرار می‌گیرند. در این سیستم، پاسخ به مشتریان خدمات پلاتین و نقره‌ای، اولویت بالایی دارد؛ به این معنی که به درخواست‌های این دسته از مشتریان در صفی جداگانه و با سرعت عمل بیشتر پاسخ داده خواهد شد.
۸) ACS چیست؟
ACS (Automatic Config System) یا سیستم تنظیم خودکار، راهکاری‌ است که با استفاده از آن، مودم مشترک به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. خوشبختانه شاتل نخستین شرکت ایرانی است که با بهره‌گیری از ACS ، تنظیم خودکار مودم کاربران و همچنین عیب‌‌یابی خودکار مشکلات فنی را به آسان‌ترین و سریع‌ترین شیوه، ممکن کرده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این‌جا کلیک کنید.
۹) پشتیبانی حضوری برای کاربران سرویس Fair Silver در حال حاضر چند بار انجام می‌شود؟
۲ بار در سال به‌صورت رایگان قابل انجام خواهد بود.
۱۰) در حال حاضر کاربران سرویس‌های پلاتین و نقره‌ای چند بار می‌توانند از پیک رایگان شاتل استفاده کنند؟
درحال حاضر هیچ محدودیتی برای استفاده از سرویس پیک رایگان برای کاربران سرویس‌های پلاتین و نقره‌ای وجود ندارد.
۱۱) آستانه مصرف چیست؟
منظور از آستانه مصرف منصفانه، حداکثر میزان تبادل ترافیک مجاز (دریافت و ارسال) در یک ماه است.
۱۲) ترافیک داخلی چیست؟
ترافیک داخلی در واقع مربوط به ‌مرور صفحات یا دانلود در تعداد زیادی از وب‌سایت‌های منتخب و پُربازدید داخلی ا‌ست که میزبانی آن‌ها نیز در داخل کشور انجام می‌شود و تقریبا شامل همه وب‌سایت‌های پرمخاطب داخلی می‌شود. فهرست این سایت‌ها در وب‌سایت شاتل ازطریق این لینک در دسترس است.
۱۳) ترافیک بین‌الملل چیست؟
ترافیک بین‌الملل در واقع مربوط به مرور یا دانلود در وب‌سایت‌های بین‌المللی است که میزبانی آن‌ها در خارج از کشور انجام می‌شود.
۱۴) سرعت سرویس‌ها به چه صورت است؟
هر یک از این سرویس‌ها به نام سرعت خود نام‌گذاری شده‌اند و سرعت آن‌ها از ۲مگابیت بر ثانیه تا ۱۶مگابیت بر ثانیه متغیر است. برای مثال، سرعت سرویس نقره‌ای ۲۰۴۸ برابر با ۲ مگابیت بر ثانیه است.
۱۵) با عبور از آستانه مصرف، سرعت مشترکین به چه میزان خواهد رسید؟
بر اساس مصوبه ۲۶۶، پس از عبور از آستانه مصرف منصفانه ماهانه، سرعت سرویس کاربران بر اساس قوانین استفاده منصفانه محدود به ۱۲۸Kbps خواهد شد. کاربران برای خروج از این وضعیت، می‌توانند حجم ترافیک اضافه خریداری کنند و دوباره با سرعت و شرایط قبلی از سرویس استفاده کنند. گفتنی‌ است که در صورت تمدید سرویس و مطابقت با قوانین تغییر سرویس، بسته ترافیک اضافه خریداری شده به دوره بعد منتقل می‌شود.
۱۶) تاریخ انقضای ترافیک‌ها به چه صورت است؟
همه‌ی بسته‌های ترافیک اضافه، تاریخ انقضای یک‌ساله دارند، به‌جز برخی از بسته‌های ترافیکی که هنگام خرید، بازه زمانی اعتبار آن‌ها اعلام می‌شود.
۱۷) آیا سرویس‌هایFair در صورت پرداخت بلند مدت شامل تخفیف می‌‌شوند؟
بله، سرویس‌های شش‌ماهه از ۵ درصد تخفیف برخوردار هستند و درصورت خرید سرویس‌های یک‌ساله، از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار خواهید شد.

VDSL و FTTC

۱) سرویس VDSL چیست؟
 VDSL مـخـفـف عـبـارت Very high bit-rate DSL است که شرکت شاتل برای نخستین بار در کشور ، با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و فناوری‌ها در اختیار ساکنان مجتمع‌های مسکونی و تجاری قرار می‌دهد. افزون بر این، ارائه سرویس‌ VDSL به مشترکین مراکز مخابراتی منتخب که شرایط فنی لازم برای دریافت سرویس را داشته باشند، آغاز گردیده است. در خدمات VDSL سرعت دانلود و آپلود اطلاعات بر بستر vdsl تا بیش از ۱۰ برابر روش +ADSL2 قابل افزایش است. با توجه به نزدیک بودن فاصله کاربر تا مرکز ارائه‌کننده این خدمات و همچنین قرار گرفتن تجهیزات شاتل در مجتمع مورد نظر، امکان ارائه این سرویس با کیفیتی پایدار برای مشتریان فراهم شده است.
۲) مزایای سرویس VDSL چیست؟
  • امکان ارائه پهنای باند تا سقف ۵۰ مگابیت بر ثانیه در مجتمع‌ها و مراکز مخابراتی و تا سقف ۸۰ مگابیت بر ثانیه در کافوها
  • تامین پهنای باند بسیار بالا (تا ده برابر بیش از +ADSL2) ازطریق سیم مسی تلفن
  • کیفیت پایدار و نوسان اندک خدمات
  • استفاده آسان از خدمات آنلاینی که نیاز به پهنای باند بیشتر دارند (تماشای آنلاین ویدئو، گفت‌وگوی صوتی و تصویری بر بستر اینترنت و …)
  • هزینه بهینه در مقایسه با پهنای باند و کیفیت خدمات که علاوه‌بر مشتریان اداری امکان استفاده از این خدمات را برای کاربران خانگی فراهم می‌سازد.
۳) آیا تجهیزات سرویس VDSL با سرویس‌های دیگر متفاوت است؟
مودم‌های مربوط به این نوع سرویس‌ها شامل VMG۳۶۲۵-T۵۰B می‌شود که برای بررسی قیمت می‌توانید اینجا کلیک کرد. توجه داشته باشید که این مودم قابلیت استفاده روی سرویس‌های +ADSL2 را نیز دارد.
۴) سرویس FTTC چیست؟
FTTC کوتاه‌شده “Fiber To The Cabinet” است. در این تکنولوژی، پهنای باند ازطریق فیبرنوری تا نزدیک‌ترین کابینتی که به محل مشترک وجود دارد منتقل می‌شود. این کابینت‌ها توسط شاتل در کنار کافوهای مخابراتی نصب شده و پورت‌های +ADSL2 و VDSL در آن قرار دارد. پورت‌ها ازطریق کابلی که بین کابینت شاتل و کافو مخابرات وجود دارد به کافو منتقل شده و در آنجا با اتصال به خط کاربر، رانژه انجام می‌شود.
۵) منظور از کافو مخابراتی چیست؟
منظور از کافو مخابراتی باکس‌هایی است که توسط مخابرات نصب شده و شامل خط تلفن کاربران است. کافوهای مخابراتی دو نوع هستند:

کافو مسی: در این نوع کافو خطوط کاربران از مرکز مخابراتی تا کافو ازطریق زوج سیم‌های مسی منتقل می‌شود.

کافو نوری: در این نوع کافو، خطوط کاربران از مرکز مخابراتی تا کافو ازطریق فیبر نوری منتقل می‌شوند.

۶) منظور از کابینت شاتل چیست؟
منظور از کابینت شاتل، باکس‌هایی است که توسط شاتل در کنار هر یک از کافو‌های مخابراتی نصب شده و DSLAM که شامل پورت‌های +ADSL2 و VDSL است در آن نصب می‌شود.
۷) مزایای سرویس FTTC چیست؟
1. تجربه کیفیت بالاتر از سرویس اینترنت به‌علت فاصله کمتر
در این سرویس حداکثر فاصله کافو مخابرات تا محل مشترک، ۳۰۰ متر است؛ بنابراین، با کاهش فاصله، سرعت و کیفیت سرویس به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
2. تجربه سرعت کم‌نظیر تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه
کاربرانی که بر بستر FTTC سرویس VDSL دریافت کنند، سرعتی تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه خواهند کرد، اما درصورت استفاده از سرویس +ADSL2 در شرایط ایده‌آل، سرعتی برابر با ۲۰ مگابیت بر ثانیه قابل ارائه خواهد بود. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند مشکل کاربرانی که به‌علت کشش پایین خط امکان بهره‌مندی از سرعت‌های بالاتر را نداشتند به‌طور کلی برطرف کند.
3. نوسان اندک اینترنت پرسرعت
این سرویس در مقایسه با سرویس‌های روی بستر وایرلس پایدارتر است. همچنین شرایط آب و هوایی بر کیفیت سرویس تأثیر منفی نمی‌گذارد. با توجه به افزایش پهنای باند در سرویس VDSL، این سرویس می‌تواند مورد استقبال کاربران تجاری و شرکت‌ها نیز قرار گیرد.
۸) تفاوت FTTC با سرویس VDSL چیست؟
سرویسی که بر بستر FTTC ارائه می‌شود مشابه سرویس VDSL است، با این تفاوت که سرویس VDSL که پیش از این ارائه می‌شد نیازمند فاصله کم کاربر این سرویس تا مرکز مخابراتی بوده و متاسفانه تا‌به‌حال اغلب کاربران امکان دریافت این سرویس را نداشته‌اند. با ارائه سرویس FTTC ، این امکان فراهم شده تا سرویس VDSL به تمامی کاربرانی که کابینت شاتل در مجاورت کافو مخابراتی‌شان نصب شده، ارائه شود.
۹) تفاوت مودم +ADSL2 با VDSL چیست؟
مودم‌های +ADSL2 حداکثر تا سرعت ۲۴ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کنند که در شرایط ایده‌آل پهنای باند دریافتی کاربر به ۲۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. مودم‌های VDSL نسبت به مودم‌های +ADSL2 داده‌ها را با سرعت بیشتری منتقل می‌کنند. درحال‌حاضر مودم VMG۳۶۲۵-T۵۰B که شاتل ارائه می‌کند، از تکنولوژی VDSL پشتیبانی می‌کند، در این فناوری، مودم از سرعت دانلود تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، کاربران سرویس FTTC شاتل در شرایط ایده‌آل و بسته به فاصله محل کاربر تا کافو، تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت را تجربه خواهند کرد. به عبارت دیگر، سرعت دریافتی کاربر با مودم VDSL می‌تواند تا ۱۰ برابر بیشتر از مودم +ADSL2 باشد، همچنین برای کاربرانی که اغلب نیاز به آپلود اطلاعات دارند، سرعت ارسال با مودم VDSL حدود ۱۰۰ برابر مودم +ADSL2 است.
۱۰) نصب این سرویس چگونه است؟ آیا امکان نصب تلفنی وجود دارد؟
نصب این سرویس کاملا مشابه نصب یک سرویس XDSL است و با اتصال مودم به خط تلفن و انجام تنظیمات مورد نیاز روی مودم، فرآیند نصب انجام می‌شود. گفتنی‌ است که نصب سرویس به‌صورت تلفنی نیز امکان‌پذیر است و الزامی به مراجعه حضوری کارشناس نصب در محل کاربر VDSL وجود ندارد.
۱۱) آیا امکان استفاده از خدمات تکمیلی شاتل بر بستر FTTC وجود دارد؟
بله. امکان استفاده از تمامی خدمات تکمیلی شاتل بر بستر FTTC وجود دارد.
۱۲) حداکثر سرعت FTTC چقدر است؟
درصورت استفاده از سرویس +ADSL2 ، (در شرایط ایده‌آل) کاربر می‌تواند سرعتی نزدیک به ۲۰ مگابت بر ثانیه را تجربه کند. همچنین درصورت استفاده از سرویس VDSL ، سرعت در شرایط ایده‌آل تا حدود ۸۰ مگابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.
۱۳) آیا امکان ارائه بسته شبانه روی این سرویس وجود دارد؟
خیر. این سرویس بسته تشویقی شبانه ندارد.

PTMP

۱) سرویس PTMP چیست؟
سرویس PTMP مخفف Point To Multi Point یا نقطه‌به‌نقطه است که ارتباط بین مشتری و سرویس‌دهنده را ازطریق نصب تجهیزات رادیویی روی پشت‌بام و ازطریق امواج رادیویی برقرار می‌کند.
۲) تفاوت سرویس PTMP با +ADSL2 چیست؟
در سرویس +ADSL2 ، برقراری سرویس اینترنت روی خطوط تلفن گفته می‌شود ولی در سرویس PTMP ، برقراری اینترنت از طریق امواج رادیویی ارائه می‌شود.
۳) نحوه خرید این سرویس به چه صورت است؟
کاربر پس از تماس با واحد فروش و پس از بررسی میزان پوشش‌دهی محل، زمانی را برای مراجعه کارشناسان واحد نصب هماهنگ می‌کند.
۴) آیا برای استفاده از این خدمات باید تجهیزات خاصی را تهیه کرد؟
مشتریان برای استفاده از سرویس‌های PTMP به ابزارهای زیر نیاز دارند:

  • رادیوی استاندارد شاتل: ترانسیور گیرنده‌ امواج رادیویی که مورد تایید شاتل است. این ابزار روی پشت‌بام و یا دکل محل استقرار کاربر، با پایه و بست، نصب و کابل‌کشی می‌شود و ازطریق امواج رادیویی امکان استفاده از سرویس را فراهم می‌کند.
  • مودم یا Access Point استاندارد: این ابزار، شبکه را به‌صورت وایرلس در محل توزیع می‌کند.

تجهیزات مصرفی شامل (پایه رادیو، بست گازی/استیل، Tie Wrap مقاوم در برابر نور خورشید، کابل استاندارد، کاور سوکت)

۵) آیا برای بررسی امکان ارائه سرویس، کارشناس حضوری مراجعه می کند؟ آیا شامل هزینه نیز می‌شود؟
بله، کارشناس برای امکان‌سنجی به محل مراجعه می‌کند. درصورتی که امکان ارائه سرویس با کیفیت مطلوب فراهم باشد، سرویس نصب می‌شود. اگر نتیجه‌ امکان‌سنجی مثبت باشد، تنها هزینه‌ نصب از کاربر دریافت می‌شود و اگر نتیجه منفی باشد، هزینه امکان‌سنجی مطابق فرم قیمت PTMP از کاربر دریافت می‌شود.
۶) پشتیبانی فنی خدمات PTMP به چه صورت انجام می‌شود؟
کاربر درصورت وجود مشکل فنی اعم از قطعی و یا افت سرعت می‌تواند با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰ داخلی ۲ تماس بگیرد یا از‌طریق آدرس ایمیل cs@shatel.ir مشکل خود را پیگیری کند.
۷) آیا با بارش برف و باران برای آنتن PTMP مشکلی ایجاد می‌شود؟
خیر. درصورتی که استانداردهای مورد نیاز برای نصب سرویس رعایت شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
۸) مزیت استفاده از سرویس PTMP چیست؟
– نصب سریع و بدون انتظار
– سرعت آپلود و دانلود بالا
این سرویس برای مشترکینی که امکان استفاده از سرویس +ADSL2 را ندارند، انتخاب مناسبی است، زیرا نیاز به خط تلفن و رانژه وجود نخواهد داشت. با توجه به افزایش شبکه تحت پوشش PTMP ، این سرویس می‌تواند مورد استقبال کاربران تجاری و شرکت‌ها نیز قرار گیرد.

خدمات تلفن خانگی

۱) برای رسیدگی به مشکل مزاحم تلفنی چه اقدامی باید انجام داد؟
با حضور در نزدیک‌ترین دفتر نمایندگی شاتل و ارائه کارت شناسایی می‌توانید مشکل خود را مطرح کنید تا کارشناسان شاتل به آن رسیدگی کنند.
۲) کاربری كه همواره مشکل مزاحمت تلفنی دارد، در چه شرایطی می‌تواند شماره خط تلفن خود را تغییر دهد؟
اگر ایجاد مزاحمت تلفنی از ۳ شماره مختلف برای خط کاربر شاکی تایید شود، تغییر شماره تلفن امکان‌‌پذیر خواهد بود.
۳) آیا برای استفاده ازسرویس‌های ویژه، حضور مالک تلفن الزامی است؟
خیر
۴) سن قانونی برای خرید خط تلفن ثابت چند سال است؟
سن قانونی برای خرید تلفن ثابت، ۱۸ سال است و حضور شخص خریدار الزامی است.
۵) آیا کاربر می‌تواند با این سرویس تماس بین‌المللی داشته باشد؟
به‌زودی راه اندازی می‌شود.
۶) آیا می‌توانیم از یک شماره تلفن روی دو گوشی استفاده کنیم؟
خیر. هر شماره فقط روی یک دستگاه قابل استفاده است.
۷) مشترک با استفاده از این سرویس با چه شماره‌هایی می‌تواند تماس بگیرد؟
مشترک می‌تواند با استفاده از شاتل‌تاک خانگی و تلفن ویژه مجتمع‌های مسکونی و تجاری، با کلیه مقاصد شامل خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استان‌ها، اپراتورهای موبایل و سایر خطوط تلفن ثابت شاتل (شاتل‌تاک خانگی یا سازمانی و تلفن ویژه مجتمع‌های مسکونی و تجاری) تماس بگیرد.
۸) چه شماره‌هایی می‌توانند با خط تلفن ثابت شاتل تماس بگیرند؟
همه خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استان‌ها، اپراتورهای موبایل و خطوط تلفن ثابت شاتل (خدمات تلفن خانگی ویژه مسکونی و تجاری، خدمات تلفن خانگی و سازمانی) می‌توانند با خطوط تلفن ثابت شاتل شامل خدمات تلفن خانگی ویژه برج‌ها و مجتمع‌ها و خدمات تلفن خانگی تماس بگیرند.
۹) آیا کاربر از خط تلفنی که در یک استان خریداری کرده است می‌تواند در سایر استان‌ها استفاده کند؟
خیر، امکان جابه‌جایی خط تلفن شاتل از یک استان به استان دیگر وجود ندارد.البته محدودیتی برای جابه‌جایی تلفن خانگی شاتل در سراسر یک استان وجود ندارد. کاربر فقط باید به اینترنت شاتل خود در هر نقطه‌ای از استان متصل شود تا از این سرویس استفاده کند.
۱۰) نحوه تماس با شماره تلفن خارج از استان و خارج از کشور به چه صورت است؟
برای تماس با شماره تلفن شاتل از خارج استان باید قبل از شماره مورد نظر، کد استان وارد شود. همچنین برای تماس با شماره تلفن شاتل از خارج از کشور، باید قبل از شماره تلفن، ابتدا کد کشور و سپس کد استان مورد نظر شماره‌گیری شود.

 شاتل‌تاک ویژه مجتمع‌های مسکونی و تجاری

۱) برای رفع خرابی تلفن چه كار باید كرد؟
مشترکین می‌توانند از طریق تماس با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰ (واحد پشتیبانی فنی) مشکل را اطلاع دهند تا در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود. شاتل هیچ‌گونه مسئولیتی در مورد خرابی ناشی از سیم‌کشی داخل ساختمان محل سکونت کاربر نخواهد داشت.
۲) چگونه شاتل‌تاک را شارژ کنیم؟
شارژ شاتل‌تاک فقط ازطریق حساب کاربری MyShatel امکان‌‌پذیر است.

مراجعه حضوری

نحوه خرید این خدمات بر مبنای روش Pay As You Go یا Prepaid (پیش پرداخت) است و کاربر می‌تواند به‌مقدار اعتبار خریداری شده، با توجه به قیمت‌های شاتل با مقاصد مختلف مکالمه کند.

همچنین کاربر می‌تواند پس از بالا بردن تراز مالی خود، از کارشناسان فروش درخواست کند تا برای حساب او در سیستم ارتباط با مشتریان شاتل (CRM)، شارژ تلفن ثابت ثبت کنند.

۳) آیا بدون داشتن اینترنت شاتل می‌توان از این سرویس استفاده کرد؟
بله. برای استفاده از این سرویس، داشتن سرویس اینترنت شاتل ضروری نیست و برای راه‌اندازی آن فقط یکLineCard شاتل به تجهیزات DSLAM مجتمع اضافه می‌شود. شاتل‌تاک از سرویس دیتای مجتمع مسکونی مشترک کاملاً مجزاست و امکان ارائه هر دو سرویس به‌صورت جداگانه ازطریق پورت تخصیص یافته روی DSLAM کاربر وجود دارد.
۴) هزینه نصب و راه‌اندازی تلفن خانگی چقدر است؟
مبلغ ۱۵۰,۰۰۰ ریال از هزینه‌های پرداختی مربوط به نصب و راه‌اندازی سرویس مشترک است.
۵) آیا می‌توانیم با استفاده از این خط، سرویس +ADSL2 را راه‌اندازی کنیم؟
این کار درصورت وجود Line Card VDSL امکان‌پذیر است، اما روی این خط تلفن تنها می‌توان سرویس +ADSL2 شاتل را راه‌اندازی کرد.
۶) آیا می‌توان از این سرویس به‌عنوان نمابر (فکس) استفاده کرد؟
بله. این خط می‌تواند برای نمابر (Fax) نیز استفاده شود.
۷) چه سخت‌افزاری برای استفاده از این سرویس لازم است؟
برای استفاده از شاتل‌تاک ویژه مسکونی و تجاری فقط یک دستگاه تلفن معمولی لازم است.
۸) آیا درصورت قطع شدن برق ساختمان، خط تلفن نیز قطع می‌شود؟
خیر. یک دستگاه UPS نیز در محل نصب تجهیزات شاتل قرار داده می‌شود تا در صورت قطعی برق کلی ساختمان، از این باتری اضطراری استفاده شود.

خدمات تلفن خانگی

۱) هر کاربر تلفن خانگی تا چند خط (حق امتیاز) می‌تواند خریداری کند؟
هر کاربر می‌تواند حداکثر تا ۱۵ خط (حق امتیاز) خریداری کند. اما اگر کاربری به خطوط بیشتری نیاز داشته باشد در شرایط خاص می‌تواند با شماره ۹۱۰۰۰۹۹۹، واحد راهکارهای سازمانی تلفن ثابت تماس برقرار کند و با راهنمایی کارشناسان، با خدمات جایگزین شاتل در این زمینه آشنا شود.
۲) این سرویس چه تفاوتی نسبت به سرویس فعلی تلفن ثابت دارد؟
تفاوت اصلی این سرویس با سیستم سنتی تلفن ثابت، ارائه‌ آن بر بستر اینترنت است.
همه ویژگی‌هایی که از سیستم سنتی تلفن ثابت توقع‌ دارید در این سرویس هم وجود دارد. علاوه‌بر آن، ویژگی‌های خاص بیشتری به‌صورت پیش‌فرض روی سرویس تلفن ثابت شاتل قرار گرفته است که امکانات جدیدی برای شما فراهم می‌کند.
به‌عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد از اپراتور تلفن ثابت فعلی یک کنفرانس تلفنی ۳ طرفه داشته باشد، باید وارد روال‌های پیچیده و هزینه‌های زیادی شود، درصورتی‌که تلفن ثابت شاتل این ویژگی را به‌صورت پیش‌فرض در اختیار شما می‌گذارد. کافی‌ است با استفاده از یک کد دستوری، آن را فعال‌ کند.
امنیت در انتقال صدا برای مشتریانی که امنیت تماس برایشان اولویت دارد، از دیگر ویژگی‌های جذاب این سرویس است. استراق سمع و شنود صدایی که ازطریق زوج سیم‌های سیستم تلفنی فعلی منتقل می‌شود، کار راحتی است. فقط کافی است در مسیر گذشتن خط، زوج سیم‌های مسی مخابرات پیدا شود تا با قرار دادن یک دستگاه واسط، این صدا به‌راحتی شنود شود.
این در حالی است که هنگام انتقال صدا بر بستر IP، امکان شنود وجود نخواهد داشت و صدا به‌صورت بسته‌های شبکه (Packet) انتقال داده می‌شوند؛ در نتیجه، حتی اگر کسی بخواهد این بسته‌ها را به‌اصطلاح Sniff کند، موفق نخواهد شد، زیرا بسته‌های شبکه از یک مسیر به‌صورت پشت سرهم رد و بدل نمی‌شوند و هر بسته از یک مسیر متفاوت عبور می‌کند و در نهایت به مخاطب تماس می‌رسد.
در کنار همه این موارد، راحتی در ارائه بسته‌های ویژه، مزیت دیگر این سرویس است.
۳) مهم‌ترین مزایای استفاده از تلفن خانگی چیست؟
  • داشتن یک شماره اختصاصی روی گوشی تلفن همراه بدون نیاز به سیم‌کارت
  • بهره‌گیری از ویژگی‌های یک تلفن ثابت روی تلفن همراه
  • قابلیت جابه‌جایی درون استانی و استفاده در شبکه شاتل
  • قابلیت انتخاب شماره تلفن توسط کاربر در هنگام خرید
  • کاربری آسان با دسترسی به دفترچه تماس تلفن همراه
۴) امکاناتی که از طریق کدهای دستوری برای مشتریان فراهم می‌شود، کدام است؟
امکان Forward on Ring:
با این ویژگی می‌توانید در لحظه‌ای که کسی با شما تماس می‌گیرد، تماس را به شماره‌ای که در نظر دارید، منتقل کنید. این ویژگی با شماره‌گیری کد دستوری ۶۱۱n* (منظور از n ، شماره تلفنی است که به‌عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته شده است) فعال‌ می‌شود.
برای غیرفعال کردن این امکان، کافی‌ است کد دستوری ۶۰۱* شماره‌گیری شود.

امکان Forward on Busy:
شما می‌توانید با استفاده از این امکان ، شماره دیگری را تعیین کنید تا هنگامی که در حال گفت‌وگوی تلفنی هستید، تماس‌های ورودی به آن شماره انتقال یابد. کد دستوری برای فعال کردن این ویژگی ۶۱۲n* (منظور از n شماره تلفنی است که به‌عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته می‌شود) است.
برای غیرفعال کردن این امکان، کافی‌ست کد دستوری ۶۰۲* را شماره‌گیری کنید.

امکان Forward on No Answer:
با استفاده از این امکان می‌توانید شماره‌ای را تعیین کنید تا هنگامی که به تماس ورودی پاسخ نمی‌دهید، تماس به آن شماره انتقال یابد. این ویژگی با شماره‌گیری کد دستوری ۶۱۳n* (منظور از n شماره تلفنی است که به‌عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته می‌شود) فعال می‌شود.
برای غیرفعال کردن این امکان کافی‌ست کد دستوری ۶۰۳* شماره‌گیری شود.

امکان Forward on Unavailable:
با استفاده از این امکان، شما می‌توانید شماره دیگری را تعیین کنید تا هنگامی که به هر دلیلی در دسترس نیستید، تماس‌های ورودی به آن شماره انتقال یابد. برای فعال کردن این ویژگی کد دستوری ۶۱۴n* (منظور از n ، شماره تلفنی است که به‌عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته می‌شود) را شماره‌گیری کنید.
برای غیرفعال کردن این امکان کافی است کد دستوری ۶۰۴* شماره‌گیری شود.

امکان Forward همه تماس‌ها:

شما می‌توانید با استفاده از این امکان، همه تماس‌ها را بدون در نظر گرفتن اشغال بودن خط، پاسخ‌گو نبودن یا در دسترس نبودن، بلافاصله به شماره دیگری انتقال دهید. شما می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری ۶۱۰n* (منظور از n ، شماره تلفنی است که به‌عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته می‌شود) این امکان را فعال‌ کنید. برای غیرفعال کردن این امکان نیز کافی است کد دستوری ۶۰۰* را شماره‌گیری کنید.
به این نکته توجه کنید که فعال‌سازی امکان Forward در حالت‌های مختلف به‌صورت منطقی انجام شود و تا حد امکان درصورتی که Forward در یک حالت فعال شده است و قصد دارید نوع آن را تغییر دهید، حتماً ابتدا نوع قبلی را غیرفعال کنید.

۵) با استفاده از این سرویس، با چه شماره‌هایی می‌توانم تماس بگیرم؟
با استفاده از خط تلفن ثابت شاتل‌تاک ویژه مجتمع‌های مسکونی و تجاری و خدمات تلفن خانگی، می‌توانید با همه مقاصد شامل خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استان‌ها، خطوط ثابت و همراه خارج از کشور، اپراتورهای موبایل و سایر خطوط تلفن ثابت شاتل‌تاک (ویژه برج‌ها و مجتمع‌ها، شاتل‌تاک خانگی و شاتل‌تاک سازمانی) تماس بگیرید.
۶) آیا می‌توانم از خط تلفنی که در یک استان خریداری کرده‌ام در سایر استان‌ها استفاده کنم؟
خیر. امکان استفاده در سایر استان‌ها وجود ندارد.
۷) آیا امکان تماس با خارج از کشور وجود دارد؟
بله. امکان برقراری تماس با خارج از کشور وجود دارد.
۸) قیمت مکالمه‌های خدمات تلفن خانگی چقدر است؟
قیمت تماس‌ها به شرح زیر است (این قیمت‌ها ۱۰٪ پایین‌تر از قیمت‌های مصوب است):

  • هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی: ۴۰ ریال
  • هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی: ۳۰۰ ریال
  • هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به اپراتورهای تلفن همراه: ۵۷۰ ریال
۹) چگونه می‌توانم برای سرویس تلفن خانگی اعتبار تهیه کنم؟
ازطریق حساب کاربری MyShatel
مراجعه حضوری
نحوه خرید این خدمات بر مبنای روشPay As You Go (اعتباری) است و شما می‌توانید به‌مقدار اعتبار خریداری شده، با توجه به قیمت‌های شاتل با مقاصد مختلف مکالمه کنید.
۱۰) برای سرویس خدمات تلفن خانگی چه بسته‌های اعتباری موجود است؟
در حال حاضر بسته‌های اعتباری مکالمه ۲۰,۰۰۰ ریالی، ۵۰,۰۰۰ ریالی، ۱۰۰,۰۰۰ ریالی، ۲۰۰,۰۰۰ ریالی و ۵۰۰,۰۰۰ ریالی برای مشتریان این سرویس موجود است.
۱۱) اعتبار استفاده از بسته‌های خریداری شده چقدر است؟
۶ ماه
۱۲) چه‌گونه می‌توانم از هزینه‌ی تماس‌ها مطلع شوم؟
پس از شماره‌گیری شماره مقصد مورد نظر، قیمت هر دقیقه تماس با آن شماره در بالای صفحه کلید اپلیکیشن نشان داده می‌شود. همچنین قیمت تماس‌ها در بخش تلفن ثابت در وب‌سایت شاتل قابل مشاهده است.
۱۳) چگونه می‌توانم از میزان اعتبار باقی‌مانده خود مطلع شوم؟
شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن مای‌شاتل بخش خدمات مشترکین، خدمات تلفن ثابت و انتخاب گزینه افزایش اعتبار تلفن ثابت، میزان اعتبار باقی‌مانده خود را مشاهده کنید.
با مراجعه به صفحه شاتل در داخل اپلیکیشن (سربرگ Shatel)، امکان مشاهده باقی‌مانده اعتبار فراهم شده است.
۱۴) پس از انتخاب شماره، تا چه زمانی برای پرداخت هزینه و خرید خط وقت دارم؟
شماره انتخابی شما تا ۴۸ ساعت در حالت رزرو باقی می‌ماند و درصورت پرداخت نکردن هزینه سرویس در این مدت، سفارش شما لغو می‌شود.
۱۵) آیا امکان تغییر صاحب امتیاز این سرویس وجود دارد؟
بله، با ارائه نامه درخواست، امکان تغییر صاحب امتیاز از یک اشتراک +ADSL2 به اشتراک +ADSL2 دیگر وجود دارد.
۱۶) آیا امکان غیرفعال کردن (Disable) سرویس تلفن خانگی وجود دارد؟
خیر. امکان غیرفعال کردن (Disable) این سرویس وجود ندارد و درصورت استفاده نکردن پس از ۶ ماه به‌صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.
۱۷) آیا Call forwarding روی سرویس تلفن خانگی رایگان است؟
فعال‌سازی این امکان رایگان است، اما در زمان استفاده، مطابق با قیمت‌های تماس اعلام شده از اعتبار شما کاسته خواهد شد.
۱۸) آیا می‌توانم یک شماره را روی دو گوشی تنظیم کنم؟
خیر. هر شماره فقط روی یک دستگاه قابل استفاده است.
۱۹) آیا بدون داشتن اینترنت شاتل می‌توان از این سرویس استفاده کرد؟
خیر. مشترک برای استفاده از سرویس تلفن خانگی، باید به اینترنت ثابت شاتل متصل باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند از این سرویس استفاده کند.
۲۰) چه سخت‌افزاری برای استفاده از این سرویس لازم است؟
برای استفاده از سرویس تلفن خانگی فقط به یک دستگاه تلفن هوشمند برای نصب برنامه نیاز است. البته یکی از مودم‌های ADSL2+ ، FTTH، PTP یا ETH هم باید در منزل باشد که مشترک گوشی هوشمند خود را به‌صورت WiFi به آن وصل کند.
۲۱) تلفن خانگی روی چه سیستم عامل‌هایی نصب می‌شود؟
نصب سرویس تلفن خانگی روی سیستم عامل Android ۴ و بالاتر و همچنین (iOS ۸.۰ (iPhone, iPad, iPod touch امکان‌پذیر است اما روی سیستم‌عامل‌های BlackBerry و windows قابل اجرا نیست.
۲۲) چگونه می‌توانم این سرویس را فعال کنم؟
پس از دریافت خط (حق امتیاز) و تنظیم رمز عبور در MyShatel، ابتدا باید اپلیکیشن شاتل‌تاک را دانلود کنید و پس از نصب و باز کردن برنامه در صفحه اول اپلیکیشن، در بخش “ShatelTalk Username” شماره تلفن خریداری شده و در بخش “Password” ، رمز عبور خود را وارد کنید و وارد برنامه شوید.
در مرحله بعد، صفحه شرایط استفاده را مشاهده خواهید کرد. پس از مطالعه، درصورت تایید شرایط، روی کلید I Agree کلیک کنید و به‌صورت کامل وارد برنامه شوید.
۲۳) نام کاربری و رمز عبور من برای فعال‌سازی اپلیکیشن چیست؟
نام کاربری همان شماره شاتل‌تاک خانگی شماست که با کد استان بدون در نظر گرفتن صفر اول آغاز می‌شود (مثال: برای استان تهران شماره با ۲۱ شروع می‌شود و برای استان فارس شماره با ۷۱ شروع می‌شود) و رمز عبور، رمزی است که برای فعال‌سازی شماره در مای‌شاتل انتخاب کرده‌اید.
۲۴) چگونه می‌توانم رمز شاتل‌تاک خود را تغییر دهم؟
شما می‌توانید با مراجعه به سایت مای‌شاتل از قسمت خدمات مشتریان، خدمات تلفن، گزینه افزایش اعتبار تلفن ثابت و سپس انتخاب گزینه تغییر رمز عبور، رمز عبور خود را تغییر دهید.
۲۵) میزان ترافیک استفاده شده در برقراری هر تماس تلفنی چه میزان است؟
مصرف پهنای باند در سرویس شاتل‌تاک خانگی به شرح زیر است:
۱) حجم مصرفی در یک دقیقه حدود ۶۰۰ کیلوبایت
۲) حجم مصرفی در یک ساعت حدود ۳۵ مگابایت
البته این میزان، از حجم ترافیک اینترنت شما کاسته نخواهد شد.
۲۶) آیا با سرویس تلفن خانگی امکان برقراری تماس ویدئویی وجود دارد؟
خیر.
۲۷) آیا با نصب دستگاه ATA می‌توان از تلفن ثابت شاتل‌تاک خانگی استفاده کرد؟
تلفن ثابت ازطریق نصب دستگاه ATA ، ویژه مشتریانی ا‌ست که هم‌اکنون کاربر یکی از سرویس‌های اینترنت پرسرعت شاتل هستند و مایل‌اند از خدمات تلفن شاتل با یک شماره اختصاصی جدید روی دستگاه ATA خود بهره‌مند شوند تا بتوانند با استفاده از یک دستگاه ATA و یک دستگاه تلفن معمولی از تمام ویژگی‌های تلفن ثابت شاتل استفاده کنند.
۲۸) آیا با نصب ATA امکان استفاده از Call Forwarding وجود دارد؟
بله با نصب ATA ، امکان استفاده از Call Forwarding وجود دارد.
۲۹) چه شماره‌هایی می‌توانند با خط تلفن ثابت شاتل تماس بگیرند؟
همه خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استان‌ها، خطوط ثابت و همراه خارج از کشور، اپراتورهای موبایل و خطوط تلفن ثابت شاتل‌تاک (شاتل‌تاک خانگی و شاتل‌تاک سازمانی)، می‌توانند با خطوط تلفن ثابت شاتل شامل شاتل‌تاک ویژه مسکونی و تجاری و شاتل‌تاک خانگی تماس بگیرند.

FMC

۱) سرویس FMC چیست؟
سرویس‌های خانواده FMC، سرویس‌هایی ترکیبی از خدمات ثابت و همراه گروه شرکت‌های شاتل هستند که با هدف برآورده کردن همه نیازهای ارتباطی افراد، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. مشتریان بالقوه شاتل برای بهره‌مندی از خدماتی مانند اینترنت ثابت و همراه، ارسال و دریافت پیامک و انجام مکالمه می‌توانند از سرویس‌های خانواده FMC گروه شرکت‌های شاتل استفاده کنند.
۲) آیا امکان تغییر سرویس به سرویس FMC وجود دارد؟
بله، به منظور تغییر سرویس به سرویس FMC می¬‌توانید با دفتر مرکزی شاتل و یا دفاتر نمایندگی سراسر کشور تماس بگیرید.
۳) آیا سیم‌کارتی که در این سرویس ارائه می‌شود، از نوع سیم‌کارت دیتا است؟
خیر، این سیم‌کارت از نوع پیش‌‌پرداخت بوده و دارای بسته‎‌های مکالمه، پیامک و اینترنت است. همچنین می‎‎‌توان علاوه بر استفاده از سیم‌‌کارت روی دانگل، از سایر تجهیزات، همچون گوشی موبایل، مودم‌های ۳G/۴G و مودم‌‌های وای‌فای نیز استفاده کرد.
۴) آیا شهر من تحت پوشش ارائه سرویس FMC است؟
برای ارائه این سرویس، نیاز است شهر شما جزو مناطق تحت پوشش سرویس شاتل موبایل باشد. برای اطلاع از مناطق تحت پوشش اینجا کلیک کنید.
۵) میزان ترافیک مصرفی سرویس FMC از چه طریقی قابل مشاهده است؟
به‌منظور مدیریت بهتر حساب‌های کاربری، این امکان برای کاربران فراهم شده است که برای انجام تمامی درخواست‌¬های مربوط به سیم‌کارت (همچون بررسی میزان ترافیک مصرفی، خرید ترافیک، خرید شارژ برای سیم‌کارت و سایر تنظیمات) به پنل کاربری شاتل موبایل و در خصوص درخواست‌های مربوط به سرویس +ADSL۲ (همچون مشاهده میزان ترافیک باقیمانده، خرید ترافیک و …) به پنل کاربری مای‌شاتل مراجعه شود.
۶) آیا نصب سیم‌کارت در دانگل توسط تیم نصب شاتل/نماینده انجام می‌شود؟
درصورتی که دانگل از شرکت شاتل تهیه شده باشد، نصب توسط تیم نصب/نماینده شاتل انجام می‌شود؛ در غیر این‌صورت، راهنمایی کلی برای نصب دانگل انجام خواهد شد.
۷) آیا امکان انتخاب شماره موبایل دلخواه خود را دارم؟
خیر. شماره‌ها به‌صورت تصادفی (رندم) به کاربران اختصاص داده می‌شوند.
۸) آیا سیم‌کارتی که توسط پیک به مشترک تحویل می‌شود، قابل استفاده است؟
خیر. پوکه سیم‌کارت تحویل شده به کاربر در این وضعیت دارای شماره نیست. شماره هنگام تحویل سرویس ADSL۲+، به‌طور هم‌زمان روی سیم‌کارت فعال می‌شود.
۹) شارژ مجدد ترافیک ADSL۲+ و سیم‌کارت به چه صورت است؟
این دو سرویس به‌صورت هم‌زمان Reset شده و سپس ترافیک دوره جدید روی آن اعمال می‌شود.
۱۰) آیا ترافیک اضافه خریداری شده برای سرویس +ADSL2، با ریست شدن ترافیک در پایان دوره ماهانه کاربر از بین می‌رود؟
خیر. ترافیک مازاد (اعم از ترافیک هدیه، ترافیک خریداری شده و …) با ریست شدن دوره تغییری ندارد و به دوره بعد منتقل می‌شود.
۱۱) درصورت وجود مشکل در استفاده از سیم‌کارت، کاربر باید با کدام واحد در تماس باشد؟
پس از فعال‌سازی سیم‌کارت، درصورت نیاز به هر گونه راهنمایی باید با پشتیبانی سیم‌کارت‌های شاتل‌موبایل پیگیری شود. برای تماس با این واحد می‌توانید با شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰۰ (داخلی ۲) یا ۹۱۰۰۰۰۰۰ (داخلی ۴) تماس بگیرید.
۱۲) برای دریافت سرویس FMC، چه مدارکی نیاز است؟
  • تکمیل تفاهم‌نامه XDSL
  • تکمیل تعهدنامه سرویس FMC
  • تکمیل قرارداد شاتل‌‎موبایل
  • تصویر یا کپی کارت ملی صاحب قرارداد(حضور صاحب قرارداد الزامی‌ست)
۱۳) در صورت تمایل به استفاده از سیم‌کارت به‌عنوان پشتیبان سرویس FMC چه تجهیزاتی لازم است؟
  • دانگل با قابلیت پشتیبانی 3G/4G/LTE
  • سیم‌کارت فیزیکی شاتل‌موبایل
  • مودم +ADSL2 با قابلیت پشتیبانی از دانگل USB

نکته: امکان اتصال دانگل به صورت مستقیم به کامپیوتر نیز وجود دارد.

۱۴) در صورت اتمام ترافیک اینترنت موبایل بسته FMC چه اقدامی باید انجام شود؟
در سرویس FMC در ابتدای هر ماه از زمان فعال‌سازی طرح (ماه در نیمه اول سال ۳۱ روز، نیمه دوم سال ۳۰ روز و اسفندماه ۲۹ روز در نظر گرفته می‌شود) ۵۰۰ مگابایت ترافیک اینترنت، ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه درون شبکه و ۵۰۰۰ پیامک درون شبکه به کاربران داده می‌شود، اما کاربران FMC می‌توانند با شماره‌گیری #۷* از خط شاتل‌موبایلی خود یا مراجعه به https://my.shatelmobile.ir نسبت به خرید بسته‌های دیتای مورد نیاز خود اقدام کنند و توجه داشته باشند که در صورت عدم خرید بسته جدید و وجود اعتبار ریالی در حساب مشترک، هزینه‌های اینترنت با قیمت آزاد محاسبه خواهد شد.
۱۵) درصورت خرید بسته اینترنت شاتل‌موبایل جدید، آیا تخصیص ماهانه سرویس FMC متوقف خواهد شد؟
خیر. در بسته‌های اینترنت شاتل‌موبایل، مفهوم تغییر سرویس وجود ندارد و کاربران می‌توانند به‌طور هم‌زمان چند بسته اینترنت را خریداری کنند. با توجه به این توضیحات، اگر طرح FMC فعال دارید و حجم ماهانه تخصیص داده شده به شما در حال اتمام است، می‌توانید بسته اینترنت روزانه، هفتگی و .. متناسب با مصرف خود را خریداری کنید و با اتمام دوره یک ماهه، مجددا ۵۰۰ مگ ترافیک اینترنت طرح FMC را دریافت کنید.