آشنایی با رگولاتوری با رگولاتوری بیشتر آشنا شویم: آشنایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) با استناد به ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲/۹/۱۹ مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است. این سازمان یک نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویسها و ارائه خدمات آنهاست. یکی از اصلیترین وظایف این نهاد رونق بخشیدن به فرآیند خصوصیسازیست که به این موضوع در اساسنامه سازمان نیز اشاره شده است.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رییس این سازمان معاون وزیر است. اصول رگولاتوری سلامت در رقابت، شفافیت در عملکرد، انصاف در خدمات، عدالت در سرویس، اخلاق محوری، صراحت و نوآوری اهداف رگولاتوری تثبیت جایگاه سیاستگذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدیگری غیرضروری تسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهدهداری امور تصدیگری حفظ منافع ملی حفظ رقابت سالم در میان فعالان ریشه کنی فساد حقوق مشترکین یکی از مزایای وجود رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب ارائه کالا و خدمات با کیفیت و بهای مناسب میشود، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان در این حوزه جلوگیری میکند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) میتواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین کند. بر این اساس، مقررات مربوط تحت عنوان مقررات روابط دارندهی پروانه با مشترکین در ارائه خدمات شبکهی انتقال دادهها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است. روابط با مشترکین مشخصات و نرخ خدمات باید به نحو مناسب و کامل، به طور رایگان به اطلاع متقاضیان و مشترکین رسانده شود. اطلاعات و جزییات دقیق تماس با شرکت، ساعت فعالیت و راههای برقراری تماس به صورت مشخص در اختیار مشتریان قرار گیرد. شرکت شاتل به عنوان دارندهی پروانه (FCP) تنها مجاز به ارائهی خدماتیست که در متن پروانه یا پیوستها، به صورت مشخص به آن اشاره شده باشد. شرکت شاتل به عنوان دارندهی پروانه (FCP) تنها در محدوده جغرافیایی مشخص شده در پروانه، مجاز به فعالیت سازمانی است. دارندهی پروانه موظف است زمان شروع و مدت ثبتنام، چگونگی دریافت وجه، نحوهی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر توضیحات مورد نیاز برای تهیه و دریافت یک سرویس را به روش مناسب به مشتریان و استفادهکنندگان اطلاع دهد. در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتیکه هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، در مرحلهی اول دو طرف از طریق مذاکره برای رفع اختلاف اقدام خواهند کرد و در صورت محقق نشدن توافق، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میتواند وارد عمل شود و طبق شرط اعلام شده در شرایط پروانه عمل کند. دارندهی پروانه موظف است مشکلات و خرابیهای احتمالی در برقراری سرویس و ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده برطرف کند. برای ارائه خدمات باید بین دارندگان پروانه و متقاضی قراردادی منعقد گردد که افزون بر موارد مورد نیاز قرارداد، نوع خدمات قابل ارائه، زمان برقراری خدمات شیوه دریافت وجه، نحوهی حل اختلاف و نحوه پرداخت جریمه در صورت قطع خدمات بیش از مدت زمان مجاز در متن قرارداد آورده شود. درخواست خدمات از سوی متقاضی به هر تعداد بلامانع است. ارائه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز، با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام میشود. تبصره: دارندهی پروانه مکلف است برای ایجاد امکانات فنی مناسب برای پاسخ به نیازهای متقاضیان تا حد امکان تلاش کند. قطع موقت خدمات با تکمیل فرم تقاضای قطع توسط مشترک و یا وکیل قانونی وی و یا استفاده کننده (با ارائه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرایی) و یا هر یک از وراث پس از تسویه حساب آبونمان و دیون معوقه با دریافت تعهد از استفاده کننده و یا از ورثه مبنی بر پاسخگویی به مدعی انجام میپذیرد. ارائه مجدد خدمات با تقاضای کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی با استناد اسناد معتبر با ارائه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام میپذیرد. داشبورد آنلاین شاخصهای کیفی ردیف شرح 1 شبکه شاتل در برج ها 2 شبکه شاتل در مراکز 3 شبکه شاتل در کافوها 4 شبکه شاتل در سایت های خصوصی مصوبات سازمان تنظیم مقررات ردیف عنوان مصوبه محور مصوبه: FCP 1 191-3- تعرفه برقراری و نگهداری خطوط ADSL برای نرخ بیتهای بالاتر از ۲ مگ 2 200-3-ااصلاح مصوبه ۱٨۱- کاهش تعرفه 3 2-206- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) 4 189-3-تعرفه اجاره استفاده از فضا به میزان کسری از یک متر مربع در مراکز مخابراتی 5 181- تعرفه ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL 6 172-2-تاکید بر ارایه خدمات بر اساس تعرفههای مصوب/ تاکید بر ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها 7 166-2- تصمیمگیری در خصوص تعرفه فروش پهنای باند 8 166-6- تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات 9 166-7- تعرفه واگذاری ماهانه برق در مراکز مخابراتی 10 167-1- تعرفه اجاره لینکهای کم سرعت و پرسرعت شبکه سیگنالینگ سراسری شرکت ارتباطات زیرساخت 11 154-3- تعرفه ارایه خدمات VPLS 12 153-2- اصلاح تعرفه مکالمات صادره بین الملل 13 237-1- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL 14 147- تعرفه استفاده از فضا در مراکز مخابراتی 15 146- تعرفه مکالمات بین الملل صادره از کشور و ترانزیت ترافیک بینالملل 16 112- تعرفه واگذاری خطوط E١ از سوی مخابرات 17 88- کاهش تعرفه استفاده از اینترنت هوشمند IN 18 86- تعرفه اینترنت 19 72- تعرفه خدمات تایید نمونه 20 43- تعرفه اتصال به شبکه زیرساخت به ازای هر لینک E١ 21 26-تعرفه تامین ارتباط نقطه به نقطه اختصاصی به شبکههای شهری، بین شهری و بینالملل و شبکه ملی انتقال دادهها 22 242- تعیین تعرفه از / به تلفنهای ثابت ترابردپذیر 23 251- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات 24 253- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی 25 266- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محور مصوبه: تبلیغات 26 192-1-دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی محور مصوبه: ساماندهی IP 27 177-3- اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP 28 120-اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP 29 106- آیین نامه ساماندهی IP محور مصوبه: تجهیزات 30 163-1- آیین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارتهای داخل کشور در بخش ICT 31 53- آیین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات محور مصوبه: خدمات اینترنت 32 14- مقررات تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت 33 35-1001-1- آیین نامه تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت و اینترانت ملی 34 استفاده از فناوری WIFI محور مصوبه: صدور پروانه 35 206-2- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) 36 151- اصلاح ضوابط و دستورالعمل صدور پروانه ISP و ISDP 37 143- تمدید اعتبار پروانههای ISP و ISDP 38 19- ضوابط و دستورالعمل اجرایی صدور پروانه 39 184-1- مهلت تسویه حساب مالی بین دارندگان پروانه ارایه خدمات مخابراتی 40 2-90-اصلاحیه ضوابط و چارچوب (اصلاحیه 177 SLA) 41 1-172- اصلاحیه چگونگی دریافت هزینه اتصال به شبکه زیرساخت محور مصوبه: ضوابط شرکتهای PAP 42 25- ضوابطی در خصوص شرکتهای PAP محور مصوبه: دستورالعمل حمل ترافیک غیرمجاز 43 57-58-59-60- دستورالعمل پیشگیری از حمل ترافیک غیرمجاز بینالملل به داخل کشور محور مصوبه: ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا 44 96- ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا در شبکههای ارتباطی و فناوری اطلاعات 45 97- آیین نامه تعاملی شرکتهای مخابراتی با شرکتهای PAP محور مصوبه: آییننامه ساماندهی و توسعه ساماندهی 46 149-3- آیین نامه ساماندهی و توسعه سامانههای DNS محور مصوبه: مقررات پدافند غیرعامل 47 165-3- پیوست مقررات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران محور مصوبه: طرحهای تشویقی 48 249- مقررات طرحهای تعرفهای تشویقی محور مصوبه: مقررات حاکم بر تعرفه بخش ICT 48 266- مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT محور مصوبه: مقررات حاکم بر عمده فروشی بیت استریم 49 260- مقررات حاکم بر ارایه خدمت عمده فروشی بیت استریم محور مصوبه: ارزش افزوده 50 100/83413- ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده